Fotozine “Žičani okidač” : ISSN 1334-0352 : s vama od 6. 6. 1998

fotozine
fotografija
druženja
prilozi
sitnine
prijavnica
nadimak:

lozinka:

upamti me
trenutno prisutni:

Kuda sve to ide ?
Berty
[09. 02. 2010.]

kolega lagonda je u topiku o canonu postavio zanimljivo pitanje : "Sve pet to sa aparatima, ali gdje je granica? Mislim, tisucu MP, ultra kvazi mega turbo ISO... Sto? Gdje je granica? Sto dalje? "

malo mog promisljanja da ne offtopikarim tamo otvorio sam novu temu :

MP - kad sam radio sa 8 i 12 nije mi bilo dosta ... sad imam 24MP i mislim da vise od toga nije potrebno osim za specificne visokoprofesionalne potrebe ... moj zakljucak je negdje da bi oko 20MP-25mp trebao postati standard preko kojeg nece biti potrebno niti imati smisla ići . pogotovo što da se ozbiljno poveca velicina fotke u centrimentima ne može se iči sa 25 na 30mp nego na 40-50mp a to je puno besmisleno .... to je moje mišljenje kako če taj segment završiti ..

ISO - dok je osjetljivost na filmu bila uvjetovana reakcijom srebra u stvaranje zrna nije se moglo puno napredovati . danas kad je to manje vise softwearski problem mislim da bi se moglo doći do toga da nema šuma na 50.000 iso što bi načelno bilo dobro i podržavam svaki pomak u tom pravcu i mislim da će se tu vremenom ići koliko got se bude moglo dok ne bude moguce fotkat u mraku na 1/500sek sa f 8 i iso 100.000 i minimalnim šumom _( ne tako skoro ali sam uvjeren da je to u digitalnom svijetu teoretski moguče )

Brzina - tu postoje neki fizički limiti , vidjet čemo dokle se može , nemam izraženo mišljenje o tome gdje je tu granica ...

Sami čipovi u skupim kamerama tipa moj sonya900 su došli do stupnja gdje neči veči pomak više nije moguč . textura , dinamički raspon je kakav treba biti tu još možda malo fine tuninga .... kad sam prelazio sa 20D na 5D bio sam oduševljen koliko je textura bolja ... mislim da nasljednik a900 ne može ni u snu imati neki veliki kvalitativni pomak ... a to mislim da je kod svake firme tako. vrhunski model svake firme je onakav kakav treba biti i prostora za pomak nema puno .... ono gdje ima prostora je dostizanje nižih klasa koje će u utrkivanju marki gurati jedna drugu i razlike izmedu entry levela i top modela ce biti manje ( vec danas su puno manje nego prije par godina i još ce se tu zbiti ) .

zakljucak : sad je ta utrka i izbacivanje novih modela na vrhuncu . razlike izmedu nasljednika nisu velike i ne treba ganjati svaki novi koji izađe jer nema smisla ,nego propustiti 2 pa i 3 modela i tek onda kupiti novi da se osjeti razlika . bez brige uskoro ce to usporiti jer top modeli ne napreduju puno a entry leveli ih stizu velikom brzinom i prostora je sve manje ...

vaša razmišljanja ?


acophoto
[09. 02. 2010.]

nisam ja tu da razmišljam, no da te slušam i učim od tebe! meni je mala razlika od sobne antene, partviša, chipa i sarme!!! ima da savladam osnove paljenja prekidača rasvjete u sobi a onda trk po novi model :))))

ariesZG
[09. 02. 2010.]

više-manje se slažem sa svime što si naveo...

većina današnjih senzora uz pravilnu i pametnu postprodukciju daje jako dobre rezultate...razlike su, zaista, sve zanemarivije...

pisoj
[09. 02. 2010.]

Ja bi volio vidjeti fotić sa full frame senzorom sa npr. 8mp. Fotke bi bile perfektno oštre, šum nepostojeći. Iza ovoga treba poradit na dinamičkom rasponu, granica neka bude ljudski vid, tj. ono što ljudsko oko vidi. Megapikseli ne vrijede ako optika to ne prati.

Lagonda
[09. 02. 2010.]

Slazem se. :)

Pa osobno mislim da samo razvoj kao razvoj nije los. Potreban je. Medjutim, govorim vise mozda s aspekta nekog prosjecnog ili naprednijeg fotografa, koji ima neko bolje tijelo, ima par dobrih objektiva, ako ne i jos boljih, zna sto i kako mu treba, ali vjerujem da niti svi razvijaju jumbo plakate, niti im treba sto funkcija i slicno.

Vidim da se vise vrte neki ljudi oko toga sto im fali zakretni lcd nego neko korigiranje WB-a ili kaj ja znam kaj. Sve su to potrebe. I meni bi dobro dosao zakretni. Medjutim, kad se sjetim prvog slr aprata na film, jel trebam usporedjivati kak je bilo naspram ovog sad kojeg imam (5dmkII)?

Sad imamo toliko mogucnosti, a opet nam aprati nekako "vise ne valjaju" nego sto smo prije govorili za aparate. A i optika tesko da moze pratiti takav korak kakav imaju razvoj tih chipova. Kako se 17 godina bavim astronomijom, znam kako je i u tom podrucju napraviti optiku koja ce biti pet puta bolja od ove koju imamo, jos k tome da bude taj pomak tako vidljiv da mozemo reci da smo napravili pomak, popeli se stepenicu vise. Sve su to nijanse.

Te nijanse cesto dovode do zablude kod odredjenog broja kupaca. sjetite se samo "3x zoom" ili "5x zoom". I onda se stalno sjetim kad me frend od kuma pitao za fiksnu 300-tku "koliko je to puta zoom?" A ja mu velim "1x." I nakesim se onak, bas onak zlobno... :)

Ono sto zelim reci, sve te brojke su postale predmet utrke nego sami rezultati koji daju te brojke. Razlika izmedju Poloneza i danasnjeg nekog Aston Martina su ocite. Ali razlika izmedju nekog 550 Maranello ili F360 ili 911 Turbo ili Turbo S, ma daaaaajjj... Onak, razlika je u 0.2 sekunde ubrazanja...

Tko to moze osjetiti na svom tijelu? Toliko savrsen ljudski organizsam nije. Isto kao i razlika izmedju 10 ili 12 MP ili izmedju fotkanja 3.5 ili 3.9 fps itd itd...

Trebali bi postati svjesni da rezultate koje dobivamo su rezultati koje mogu dobiti od-do neke opreme. A ne da ako je nesto skuplje ili ima jedan vise, da ce to odmah dati bolji rezultat. Niiiijjeeee bas tako.

U prosincu sam bio u Londonu, posjetio par muzeja i u jednom od njih NG izlozba fotografija. Je, bilo je tamo fotki s bijesnim aparatima i tako, ali bilo je i 5d, 350d, Sigma 75-300 i slicno... A to nije ni priblizno nekoj jedinici ili D3X sa 400/2.8 objektivima i tak...

Iako lijepo zvuci IS L DO USM prd prd... :)

Sva ta utrak se nekako suzava. Jer nema bas previse mjesta za same razlike u koracima.

Najvise bih volio kad bi sredili sum na vecem ISO-u (iako sam jako zadovoljan sa svojim aparatom) nego da nabijaju MP-e.

Vise bih volio da naprave mozda manji raspon objektiva, ali ostar do boli, nego neki turbo razvuceni raspon, a ono, sve flekavo...

I tak...

:)

Enibadi?

gogo098
[09. 02. 2010.]

potpisujem pisoj-a...

aps-c max 10mpix

FF max 15mpix

nek se poradi na šumu, dinamičkom rasponu... fps može, ali sve iznad 6fps je ludilo... radije nek lupa 100 slika u burstu na 6fps, nego 50 na 9fps...

Berty
[09. 02. 2010.]

meni se cini da je ljudsko oko puno losije od dobrog senzora ... probaj recimo pogledat prema objektu iza kojeg je sunce . tvoje oko nece nista vidjet od detalja a fotic može prilicno izvuci ...

"Megapikseli ne vrijede ako optika to ne prati" - naravno

ali nekako je rasparava oko razvoja modela samih kamera , optika je drugi segment - tu ce pomaka biti jos manje . čak mi se čini da su neka stakla u proslosti odnosom cijena-kvaliteta bila daleko ispred današnjih ( ako zanemarimo današnje tehno đinđe , govorim o samoj kvaliteti optike koja je davno udarila plafon) ...

ariesZG
[09. 02. 2010.]

ja nekako mislim da je sljedeći korak u razvoju senzora drastično povećanje dinamičkog raspona...

Lagonda
[09. 02. 2010.]

Drasticno? Hoce nam i to dozirati kao "3x zum" i tak? :)

Uglavnom, mi smo jedno veliko potrosacko drustvo. :)

ariesZG
[09. 02. 2010.]

pa naravno da će dozirati :-))))

gogo098
[09. 02. 2010.]

povećanje DR-a? ako ćemo suditi po fuji iskustvima, čisto sumnjam... mislim, pogledajmo superccd ili foveonX3... baš i nisu našli na neki odaziv među konzumentima... a razvijat nešto stvarno dobro a ostati na margini, mislim da niti jedna firma nije toliko mazohistički nastrojena...

nažalost...

ok, to je samo moje mišljenje...

pisoj
[09. 02. 2010.]

Ne znam za tebe ali ja sa svojim očima istovremeno vidim detalje na tlu i na nebu. Na fotografijama se uvijek čudim "pa gdje je nestalo to krasno nebo", sjećam se da je bilo tamo. Šta misliš zašto je nastao hdr ako ne u želji simuliranja ljudskog vida.

Moze
[09. 02. 2010.]

pa iskreno ja bi volio da mogu dobiti print od metar sa metar a da izgleda kao ovaj od dogitalnog hassa, da sve prsti od detalja, no kako nekako sumnjam da ce optika moci pratiti rezoluciju manjih senzora, mislim da cu to jedino moc postici kupovinom hass-a. Za komercijalne svrhe je cisto dovoljno tih 20tak mpx-a, no kada sam vidio povecanja sa plan filmova od par metara gdje dodes na par cm, od fotke i dalje mozes razaznati detalje vidim smisao u ti 50mpx ili vise....normalno sve ovisi cemu covjek tezi :)

epozar
[09. 02. 2010.]

je očekujem znatno drugačije aparate, ovaj postojeći je još uvijek kao da je u njemu film sa dva namotaja.. a svi znamo da dok snimamo gadno guramo nos u leđa aparata (tj najčešće lcd, a ljevaci i redovito u neko dugme).

A tražilo treba total promijeniti, uzor bi bio recimo HUD u aviona sa integriranom digitalnom maskom preko optičke (to i danas postoji, ali se bijedno malo koristi).

A ovo koliko MPix i to, pa zar je važno.. a može i što više dok god postoji osnovna osjetljivost koja daje "savršenu" sliku :-))

Ma ima još bar desetak godina za polagani napredak bez problema pa i da se ništa revolucionarno ne uvede..

pisoj
[09. 02. 2010.]

Treba samo lagano kapaljkom dozirat različite novotarije i mlatit pare. Čemu radit kvantne skokove?

ariesZG
[09. 02. 2010.]

slično se dogodilo u proizvodnji kompjuterskih procesora gdje se preko noći stalo sa utrkom u gigaherzima...sjećate se da je jedno vrijeme bilo pravo natjecanje tko će imati više Ghz?

epozar
[09. 02. 2010.]

pa i sad je.. što više jezgri

ariesZG
[09. 02. 2010.]

ali nije više sama brzina bit...nego naprednije funkcije čipa

sholky
[09. 02. 2010.]

Aaaaaaaaa, kako ne volim kad napisem veliki post pa pritisnem krivi gumb...

Ugl ukratko, sto se ISOa i megapixela tice slazem se sa Bertysom.

Ono sto bih htio vidjeti:

1. tri-stop objektivi kao kod leice. Neka logika mi govori da bi bili laksi za izradu pa samim time i jeftiniji/kvalitetniji od standardnih zumova.

Recimo neki 25-50-75 za ff.

2. sustav bez ogledala sa "pravim" af-om.

Navodno je Sony nedavon patentirao phase-detection autofokus ugraden u sam senzor.

Ako se to moze, onda je moguce imati pravi brzi af bez ogledala, a za evf-ove sam prilicno siguran da ce stici "prava" trazila. :D

3. novi koncepti cijelog izgleda aparata. Nedavno sam vidio negjde koncept Canona sa dvije "rucke" oko sredine tijela, znaci drzi se sa dvije ruke, nesto kao volan bicikle. :D

Ako nadem sliku postam. :)

logy
[09. 02. 2010.]

Mislim da će i ovdje, kao i kod računara biti sasvim svejedno, koliko nas još zna tačno šta ima u kučištu, ali stalno se nešto novo kupuje...

(profesionalci su druga priča)

Moze
[09. 02. 2010.]

mislim da nije problem koliko dok god funkcionira, problem je u tome sto se nesto forsa a ne funkcionira bolje od predhodne serije.

vexi
[09. 02. 2010.]

Tko ne zeli imati fotoaparat da moze sa ISO 500000 napraviti fotografiju bez šuma?

Možda i za to dođe vrijeme za 15ak godina a granice elektronike je jako teško uspostaviti tako da je moje mišljenje da će kroz neko vrijeme Mpixeli i ISO osjetljivost rasti...a vjerojatno i FPS,radi konkurentnosti ce se oceti upotrebljavati skuplji (i kvalitetniji) materijali koji dozvljavaju veće mehaničke brzine...

A sad,prosječnom amateru je 8Mpixela i današnja ISO osjetljivost više nego dovoljna...

Isto tako je Golf II bio više nego dovoljno da se prevezeš iz točke A u točku B a danas imamo Golf VI koji će te jednako tako prevesti ali...

sholky
[09. 02. 2010.]

E, na ovo sam mislio:

Lagonda
[09. 02. 2010.]

To te ya peetam... :)

susko
[09. 02. 2010.]

Ljudsko oko ima daleko veći DR od bilo kojeg senzora u aparatu i veću razlučivost (negdje su istraživači naveli da ima otprilike efektivno 150mpix)..

No svi su ti megapixeli uzalud kad je oštrina po pixelu loša te više-manje svi aparati izgledaju loše kad staviš 100% crop, a pogotovo ovi modeli su puno megapixela, a firmama je najlaške filovat aparat sa megapixelima nego osmišljavati nove senzore.

Dobar primjer ti je Foveon vs Bayer.

Foveon ima daleko bolju sliku pri 100% cropu, no zbog relativno niske rezolucije (i slabog razvoja) daje efektivno 6mpix, te Bayer od 12-15mpix izgleda bolje prilikom resizea na 6mpix.

DR je jedna od najvažnijih stvari koja bi se trebala popravit u modernim aparatima i tu su svi modeli relativno loši, čak i najskuplji FF aparati.

Primjera radi - ti nemožeš slikati lijep zalaz sunca da ti zemlja i nebo budu idealno eksponirani (bez korištenja ND filtera ili višestrukim ekspozicijama)

baja
[09. 02. 2010.]

Lagonda piše: "Vise bih volio da naprave mozda manji raspon objektiva, ali ostar do boli, nego neki turbo razvuceni raspon". Slažem se, no takvi objektivi postoje, ali su skupi do bola. Ipak je to samo tržište, pa se "turbo razvučeni rasponi" dobro prodaju i donose sredstva koja se moraju uložiti u razvoj super finih stakala (i u zaradu - dakako). Lov za što većim MP je postao više modni hit nego nasušna potreba, jer i dosadašnji pokrivaju 99 % potreba. Postoji određeni "plafon" iznad kojega se gubi smisao, pa bi trebalo radije razvijati odgovarajuće "priključke" (mikroskopska, astro-oprema) za one koji žele prelaziti granice.

Baya
[09. 02. 2010.]

Slažem se da je dobrih 5 mpix bolje od loših 14. I slažem se s kolegama da je osnovna stvar poboljšati dinamički raspon, ovi D-lighting i slični kvazi širitelji raspona su nedovoljni.

Dotakli ste se ergonomije, ama baš svaki slr aparat ima taj feature da se sa nosom zamašćuje displej. Kad to budu malo popravili? ;)

mexico
[09. 02. 2010.]

Ja nisam ni za kakvo pretjerivanje.... al mi se svidja OVO i OVO :)

Lagonda
[09. 02. 2010.]

@mexico: Ajd vrit... Kaj je ovo, za cropanje susjednog kontinenta... Ma daj, 160MP...

A najjaca mi je recenica "A seamless digital panorama without stitching in a few seconds - because time is money!"

LOOOOOL!!!! Tajm iz mani... :)

Za te novce.... :)

Ali zgodno zgodno... :)

mario1
[09. 02. 2010.]

kao što ste već rekli, i ja bi volio dobar aps-c fotić sa max. 12 mpix. i kvalitetom piksela kao npr Mk IV ili 5D MkII. Canon to sigurno može, ali očito ne želi. Jer sada aparati moraju biti komercijalno izbalansirani unutar jedne firme i nisu samo konkurencija više Nikon i Canon, nego i jedan aparat drugome unutar iste firme.

Canon očito ima takvu politiku da modeli tipa 7D i sl. prethode full-frejm aparatima tipa 1Ds Mk III ili IV ( u budućnosti ). Bar je to neko moje laičko mišljenje.

mexico
[09. 02. 2010.]

OK, salu na stranu... uvijek se moze izvuci 'vise necega' no ne znaci da je to nuzno i bolje. No, proizvodjaci moraju uzeti svoje. A da su i oni na neki nacin dosegli trenutni limit govori i cinjenica da osim nabrijavanjem senzorima, nove kupce pokusavaju pridobiti 'dodatnom opremom' tipa. HD video, live view, grijane remene ;)....

Vecina toga nije nesto, al ljude veseli. Pogotovo kad je u pitanju mentalitet naseg podneblja :) Vise je 'svakako' bolje ;) a oni koji tvrde suprotno, nemaju pojma.

Uostalom, mobitele vec siluju na 12 mpx-a... kompakti vec prelaze 16 mpx-a, tako da ne mozes kupiti nesto iz dslr klase, platiti puno skuplje a ljudima kad te pitaju reci da ima 'samo' 10 mpx-a.

Zato berty, granice nema... ljudska nezasitnost i zelja za sve boljom opremom je najcesce jaca od razuma :)

Najveca je steta u stvari da je vecina te opreme neiskoristena :(

nicols
[09. 02. 2010.]

@sholky: ti i epozar ste jedni od rijetkih koji vidite korak dalje, sviđa mi se to razmišljanje.

što se tiće tvoje točke 2, nešto bih nadodao: sustav bez ogledala i mehaničkog zatvarača, ali sa pravim AF-om, a pod pravi AF mislim na kontrastni AF.

Da pojasnim: današnji kontrastni AF uopće nije spor. Svakako ima mjesta za razvoj jer nitko još (osim Panasonica) nije niti ponudio ozbiljan kontrastni AF. Problem se svodi na senzor i na to što sadašnje tehnologije izrade senzora ne omogućuju dovoljno velike shift registre a da se pritom ne žrtvuje kvaliteta slike (šum i DR). Kada bi imali takav senzor, mogli bi u potpunosti eliminirati mehanički zatvarač, a time kontrasni AF dobiva krilaaaaaa :) ... da ne govorim još o puno drugih prednosti tog sustava: nema pogreške (ne postoji front/back focus problem, neograničen broj točaka "AF", puno bolja kontrola "focus trackinga", nebrojene druge mogućnosti o kojima sadašnji fazni sustav može samo sanjati: prepoznavanje objekta, izračun brzine kretanja objekta, prepoznavanje (i fokusiranje na određenu boju, nebrojene mogućnosti automatskog okidanja (npr na određenu liniju - recimo ciljnu liniju na atletskoj stazi), TOČNA kontrola dubine fokusa...

Proučio sam dosta materijala na ovu temu, i tu uopće nema sumnje - kontrastni AF je budućnost, samo je potrebno napraviti dobru podlogu za njega: aparat bez zrcala, bez mehaničkog zatvarača, sa elektronskim tražilom, i što je najvažnije - senzorom koji to sve može pratiti.

Današnji DSLR aparati su nasljeđe iz prošlosti: budimo realni, kompletan sustav je bilo vrlo jednostavno prilagoditi digitaliji, izbaciti film i ubaciti senzor i elektroniku. Vodeći proizvođaći su se tu osobito dobro snašli, posebno oni koji su imali širok krug (profesionalnih korisnika) - uvedi što manje promjena, prodaj što skuplje. Osim što je u te aparate stavljen senzor i prateća elektronika, ništa drugo se nije revolucionarno dogodilo. I dalje je tu ostala skupa i komplicirana mehanička skalamerija puna zupčanika, motora, opruga, poluga... u istinski DIGITALNOM fotoaparatu takve skalamarije neće više biti. Mislim da još nije došlo vrijeme za takve sustave, ali led je probijen (panasonic G1/GH1/GF1), i malo pomalo možemo očekivati kvalitetnije senzore i prave digitalne fotoaparate!

janimir
[09. 02. 2010.]

Nitko nije spomenuo, a ja si mislim da bu to odigralo veliku ulogu baš kao "podloga" koju spominje nicols: hlađenje. Kad smisle kvalitetno hlađenje senzora dobit će tehnološki temelj (odnosno pojačati postojeće temelje) za više (i niže!) osjetljivosti, dinamički raspon… dugotrajniji kontinuirani rad senzora i njegovu uporabu i za kadriranje i za sva mjerenja i naposlijetku za samo snimanje.

(i da… 25-50-100… ili čak 20-40-120… ja sam za tak nekakav objektiv :))

Berty
[09. 02. 2010.]

sholky i nicols , slažem se s večinom toga ....

kad se udari u zid sa trenutnim razvojem vjerojatno ce se krenuti u ozbiljnije kreativnije zahvate ...

jednu stvar isto trebate znati , kako nicols kaže aparati su nasljeđe iz prošlosti . ali i večina profesionalnih fotografa je odgojena na njima . ja vam garantiram da velika večina profesionalaca zna o svemu ovome napisanom ovdje ( ukljucujuci i mene u dobroj mjeri ) manje od amatera koji sa vise strasti prate što se događa . masa ljudi koji fotkaju za novine i agencije u životu nisu fotkali u raw-u na primjer nit uopce znaju to namjestiti da ne pricam o drugim stvarima . nit ih to zanima niti im treba ... zamjenili su film digitlanim , naucili ispraznit karticu i to je to . a to je i dalje korisnicka masa koja kreira smjer razvoja i teško prihvaca radikalne zahvate . da njima daš ovaj sholkijev canon gađali bi te s njim u glavu :-)

amateri tek postaju ozbiljan faktor . i kako vrijeme ide bit ce sve ozbiljniji to je činjenica . stvari idu u smjeru promjena ali mora se to desavati korak po korak .. stari ce odumrijeti , nove generacije ce preuzeti stvari i bit ce spremnije na prihvacanje novih stvari ...

ozbiljno digitalno doba je figurativno govoreci jos u osnovnoj školi daleko od punoljetnog ...

janimir
[09. 02. 2010.]

Ja ću još samo neke nepovezane crtice nabacit, bez odveć gruntanja (tak mi je krepani dan)… Što je dosad razvijalo senzore (a i svu ostalu tehnologiju)? Zarada. Odnosno mogućnost za zaradom izazvana tuđom potrebom. Kod digitalne fotografije su to potrebe raznih vlada (vojska, svemir, špijunaža), potrebe istraživača, potrebe medija, i na poslijetku potrebe građanstva. Fotografe, kako one koji njome zarađuju, tako i one koji njom uživaju, malo tko pita. Osluškuje nas se, prisluškuje, ponekad i sluša, ali u samom segmentu razvoja tehnologije, bojim se da smo više izlika no razlog.

ups, zabrijao sam malo, no možda ste ulovili nit: dosegnuta je tehnološka granica naših potreba (doljnja granica, usudio bih se reći), sad slijedi, kao što su mnogi tu već naveli, peglanje i uljepšavanje u manjim koracima. I tako će bit sve dok se ne ukaže neka nova velika potreba. Tehnologiji će se spuštat cijena sve dok za to bude financijskog opravdanja (a to obično završava s pražnjenjem skladišta) — pogledajte malko oko sebe i naći ćete hrpu dobrih stvari, nekima (rijetkima) potrebnih kojih više nema. eto frend traži kolor LCD ispod 15". nemre ga nać. Ja bih sad rado natrag jedan stari mobitel rudimentarnih funkcija. Nema više. I još tna sličnih prijera. Tako će bit i s +/-10 MPixelima za koju godinu. Pojest će ih "jeftini" senzori s više MPixela (ali lošijom slikom) jer se proizvođaču neće isplatiti voziti dvije-tri proizvodne trake paralelno. Kodak dcs pro 14n/14c je bio čista fantazija od slike, čipa više nigdje nema.

Možda sam totalno fulao budući pravac, no ako nisam, a mislim da nisam, idući je korak "novi korisnik". A da se njemu dade novi proizvod, morat ćemo pričekat da današnji srednjoškolci, potpuno neopterećeni nasljeđenim dizajnom o kojem je berty pisao, završe studij dizajna i izvale nešto poput iPhona, iPada… Nije da se meni sviđaju te naprave (nisam još savladao ni običan trackpad na MacBooku, kamoli ove đinđe) i perspektiva kakvu ju sad crtam, ali "novi korisnik" to puši. I fakat, fotoaparati koje moja kćer "radi" sebi za igru tek naoko sliče aparatima koje je mogla vidjeti i rabiti. najčešće su to futurističke naprave kakve ja ne bih htio koristiti. Na stranu to što su od legića, papira, tjesta (što već ima pri ruci), oni dobiju sve "potrebne" gumbe i ekrane… koji su meni viška.

Ja imam san… Al se bojim da će taj aparat ostat u domeni mog sna, jer ne vidim tko bi ga proizveo za nas 100tinjak kupaca. Dvooki čip-pomični aparat nalik rolcu sa 60com i makro 120com. na 6x6 čipu. mljac. bum dal Jani da ga složi :)

Baš sam zabrijao, al takav mi je dan. Nisam vidjelac da bih mogao prorokovati što će biti, no današnja tehnologija… traži hladniji čip za sve gore nabrojeno, traži temeljit redizajn za sve "nove korisnike", niža cijena i ekologija… btw, kad će načiniti aparat kojem će se baterija napajti kinetričkom energijom? :)

Blackadder
[10. 02. 2010.]

megapix utrka se pak nastavlja. EOS 550 koji se treba uskoro lansirati ima 18 MPixela. :-|

Slazem se da je 10 - 20 MPix sasvim dovoljno za gotovo sve potrebe. Sumnjam da ce se tehnoloska utrka zaustaviti. Sve se vise vise funkcija trpa u fotice (odprilike kao sto je slucaj sa mobitelom). Mogucnost videozapisa u HD rezoluciji, ugradeni WLAN za transver fotografija u racunar ili direktno u cloud/redakciju (bez upotrebe racunara), GPS koji automatski taguje mjesto na kojem je fotografija snimljna, brzi i sigurniji autofokus, automatsko prepoznavanje detalja na koje se autofokusira (oci na primjer) su stvari koje su vec na putu da se implementiraju.

Glede optike na putu su stabilizatori nove generacije kao na primjer na EF 70-200 mm f/2,8 L IS II USM i Canon EF 100/2,8 L IS USM Macro 1:1 .

Sta ce doci za 10 godina? To vjerojatno ni Canonovi i Nikon inzenjeri neznaju :-) .

Baya
[10. 02. 2010.]

Biti će zanimljivo ovu temu pročitati za 5 ili 10 godina. Da vidimo koliko smo fulali. ;)

Zabac
[10. 02. 2010.]

Kaj se tice same otike, mislim da ima mjesta napretku, ali za koju cijenu? Dva su problema kod objektiva, dimenzije i tezina, ako cijenu zanemarimo. Sigurno postoje materijali koji su bolji od derivata stakla, ali im je cijena visoka. Vidimo da postoje plasticne lece za ocale. Ocito plastika nije jos dobra za objektive, ili je?

Kod fotica je problem napajanje iz baterija koje se jos uvijek razvijaju. Kod baterija isto postoje dva problema, energija po tezini i energija po volumenu, koji su obrnuto proporcionalni, kad jedan rast drugi pada. Nema male i lafane baterije velikog kapaciteta. Tehnoloska strana fotoindustrije mora poraditi na novim materijalima, onda nece biti problem sloziti i dobar fotic.

To se odnosi i na senzore, finoca i kvaliteta direktno utjecu na fotografiju. Dosta mana je ispravljeno, a neke su inovonastale.

Srecom da razvoj ide dosta brzo, pa budemo docekali i nove tehnologije, a i nove uredjaje.

Bacite oko na racunala i snvatiti cete o cemu pricam.

Dobro vam svjetlo i budite sretni i veseli.

pogled_u_bb
[10. 02. 2010.]

Mislim da mi fotografi previše emotivno razmišljamo o fotoapartima :)

Fotić je jedan proizvod na tržištu, koji podliježe svim zakonima tog tržišta.

Kad su se sredinom 80tih pojavili autofokus fotići, svi su ih kupovali. Godišnje se prodavalo 8 miliona SLRova. Deset godina kasnije, fotići su bili sve bolji i bolji, a prodavali se sve manje i manje - godišnje 4 miliona. I onda su izmislili dSLRove.

Danas su dSLRovi dosigli plafon, 2008. i 2009. se prodaja stabilizirala na 10 miliona komada godišnje. U čemu je problem? Na svijetu se svake godine ne rodi 10 miliona ljudi koji odluče postati fotoamateri. Taj broj je jednostavno nemoguće održati, i prodaja će uskoro početi padati.

Zato se traži nova zlatna koka, nešto što će ljude koji već imaju opremu natjerati da ponovno kupe novu. Micro sustav tj. EVIL bez zrcala je jedan takav pokušaj. Non-bayer senzor, bez AA filtera je isto nešto što se spominje u tom kontekstu.

No kao što netko reče, vidjet ćemo za 5 do 10 godina :)

gogoya
[10. 02. 2010.]

slažem se sa svim iznijetim ... zarada im je, ipak, na prvom mjestu. Cijeđenje postojeće tehnologije do posljednje kapi. Evolucija (nazvao bih ju "reciklaža"), a ne revolucija.

Nanotehnologija u optici, početni radovi nagovješćuju da će "stakla" biti znatno boljih karakteristika. Dinamički opseg i šum, možda tri senzora (kao što je to sad već uobičajeno i u malo boljim kamkorderima), 3D tehnologija ... eto, to ja vidim kao polja razvoja.

Još nešto, broj piksela će uvijek rasti, usporedo s kvalitetom optike. Ako proizvođači budu smatrali da im to donosi novac, naravno.

River
[10. 02. 2010.]

..samo se antitalentima koji vole fotografiju gaji nada da če sa tehnički boljim fotoaparatom postati bolji fotograf :)

pogled_u_bb "Mislim da mi fotografi previše emotivno razmišljamo o fotoapartima"

..a pala mi je napamet jedna pjesma koja baš i nema veze sa temom ali naslov pjesme ima :)

Oni što dolaze za nama

sholky
[10. 02. 2010.]

@janimir:

sa pricom o hladenju si me sjetio ovoga ;)

I stvarno ima smisla cijela prica, elektronika opcenito boje radi sto je temperatura niza bez neke granice, jer se jednsotavno elektroni slobodnije krecu.

Najbolji rezultati u overclockingu racunala se redovito postizu hladenjem tekucim dusikom na -196 stupnjeva C.

Medutim, mislim da je problem u tome sto se cijela industrija hladenja cipova danas razvila za cipove koji se jako griju pa s njih treba odvoditi tu toplinu.

Hladenje cipova na temepraturu ispod sobne je rijetkost, jer je jako skupo i neprakticno.

A tako nesto bi bilo potrebno za senzore fotoaparata.

E sad, prve mogucnosti koje mi padaju na pamet:

1. Peltier elementi.

Traze jako puno struje, puno vise nego sto baterije mogu dati, i na "toploj" strani stvaraju strasno pun otopline kju treba nekako odvesti drugim metodama hladenja.

2. Kompresorsko hladenje.

Opet trazi puno struje, a i poprilicno je veliko.

3. Tekuci dusik ili nesto slicno.

Ne trazi struju, ali bi ocito bilo prilicno neizvedivo. :D

Tako da, hladenje senzora da, samo ne vidim kako.

Lagonda
[10. 02. 2010.]

@sholky: 1. ne zahtijeva bas jako puno struje. Posebno ako se ukljucuje po okidanju odn da ne radi stalno. E sad, baterija sigurno ne bi mogla podnijeti to. Ako i bi, to bi bilo za tri fotke. :)

Kako izbaciti toplinu van? Preko rupicastog otvora. Vrlo dobro funkcionira u astro kamerama. Isti taj princip. A hlade chipove i do 30. 40 stupnjeva ispod temperature okoline. Eto, mi na Zvjezdarnici neki dan, vani oko nule, spsutili temperaturu chipa na minus 35.

Naravno da bi takav sustav u slr tijelu zasad bio malo kompliciran, neprkatican cisto radi "anatomije" tijela. Ali treba krenuti mozda u tom pravcu pa vidjeti sto ce biti... :)

sholky
[10. 02. 2010.]

E to nisam znao, Peltier sam dosad susretao samo kroz procesora, ali oni se sami itekako griju pa je valjda tu bio problem.

Znaci, ohladimo senzor i dobijemo onaj ISO 50000 bez suma. :D

I da, za prve modele bi bio skroz zadovoljan kad bi taj sustav bez punjenja radio samo za recimo 10tak fotki, pa ti biraj kad ces ga koristit. :D

weiss
[10. 02. 2010.]

koliko bi bilo megapixsela kad bi izračunali jedan negativ od 35mm mislim sa filma, zanima me taj odnos, ako je več netko spomenuo sory

elvis
[10. 02. 2010.]

@Berty Na tragu si Bill Gatesa i 640K je dovoljno za sve :-) Smislit ce se vec nekako na sto potrositi te silne MP-ove, pa makar na 3D fotografije, 3D je sada IN.

A odakle ti da je ISO softverski problem? Jedino u CSI seriji se s par klikova makane sum i "poveca" svaki detalj, mi ostali smrtnici moramo za to koristiti bolju optiku i bolje senzore.

@weiss , netko mi je nekada rekao da filma ima rezoluciju od cca 75-100 linija po mm, dakle 35mm bi bilo cca 3500 linija/pixela?

@Berty, ako vec koristis "hrvatska slova", postoji i slovo ć upotrijebi ga koji put :-)

Berty
[10. 02. 2010.]

elvis

prvo - velicina fotki koje se koriste za magazine i na webu je ista sad ,prije 20 godina i bit ce za 20 godina ... 25mp je u centimetrima 64x42 u rezoluciji za tisak što je dovoljno da se fotka i sa solidnim cropom stavi na duplericu magazina ... više od toga nije potrebno osim za visoko profesionalne stvari a za to ce se uvijek koristiti srednji formati mamiye hazevi i takve profi kamere ... ovdje govorimo o small dslr-ima ...

drugo - ok izraz sofver možda nije skroz tocan ali stvar je u tome da vise to nije ograniceno reakcijom srebra i stvaranjem zrna gdje se nije moglo puno . danas je to stvar tehnologije koja teoretski u tom segmentu nema limit , bar ga ja ne vidim ... uostalom u 10-tak godina digitalije u podrucju smanjivanja šuma se napredovalo vise nego u 100 godina razvoja filma ....

treche - neČu ako nishta a ono da bi nervirao vas koje to nervira :-P

ksoric
[10. 02. 2010.]

Da, ova primjedba vezana uz slovo ć je sasvim na mjestu.

masami
[10. 02. 2010.]

ima tu nešto...

memex
[11. 02. 2010.]

potpisujem ksoric-a i mislim da bi sad rasprava trebala krenuti u tom smijeru :)))))))))))))

janimir
[11. 02. 2010.]

ja ne vidim da berty ima problem s mekim slovom č… mislim da oni koji misle da berety ima problema s tim slovom zapravo od šuma ne vide da je to meko slovo č… :P)))

i da, ne bih se složio da je Gatesovih 640k i naših 20+/- MPiksela usporedivo. S jedne strane tu su računla i loši programeri zboh kojih moramo kupovat sve više rama ( ;D ), a s druge pak strane naš zid na kojeg stavljamo fotke… ako uopće dođu do te faze! mnogima tek ostaju na disku i eventualno u kakvom albumu. a zid je, jednako kao i papir, "fiksnih" dimenzija. OK, s više MPikslova bi mogli načiniti kakvu uobičajenu fotku za na zid, ali s više detalja… ako će "našu" tehnologiju kamera koje bilježe previše detalja pratiti i tehnologija ispisa (recimo sasma jasna razlučivost kolorca od 600+ dpi-a) i ako uz svaku sliku objesimo povećalo da bi mogli te detalje i razaznati! :D

elvis
[11. 02. 2010.]

A onda ce vjerojatno "profinit" tisak pa ce trebati vise pixela, ili kao sto rekoh, krenut ce se na 3D, 20-tak mpx za jedno oko, 20-tak mp za drugo i eto nas na 50-tak mp bez kojih necemo moci zivjeti i napuniti n-terabajtne diskove i prodat nove modele foto uredjaja :-)

Sto se tice ISO-a , nitko im nije branio da nadju bolju smjesu srebra i velicine zrna ili da prijedju na neku novu mjesavinu, kao sto se sa CMOS-a prelazi na CCD ili obrnuto , ili sa silicija na neke druge elemente :-)

A sto se tice č ili ć, meni ne uopce ne smeta sto ti ne znas kada ide koji glas/slovo }:-) , samo zasto koristiti nase dijakrikticke (da li je to pravi naziv) ako vec ne znas koji treba staviti :-)

Osobno, imam 14mpx aparat, 90% vremena ga drzim na 7mpx. Za moje potrebe predobro, razliku prema 14mpx vecinom ne vidim.

Na 14mpx-a stavljam kada fotografiram nesto posebno, npr iz zraka. Evo na zidu imam home-made poster, napravljen od jedne 14mpx fotografije snimljen iz aviona, isprintane na laserskom prinetru u boji (uredskom), u "formatu" 4*2*A4, tj "rastegnuta" na ukupno 8 A4 listova.

Kada je gledam od radnog mjesta fotografija je OK. Dobro, cak i od ovuda mogu vidjeti da rubovi nisu ostri, ali to je do kit objektiva i vece kutne brzine. Ali centar je zbilja ostar.

Nazalost nisam jos bio u prilici okinuti taj "motiv" s npr A900 (a stvarno bi volio) pa da vidim da li ima neke primjetne razlike.

Ali nekako sumnjam. Zapravo s ovime se zelim sloziti s tobom , tj da nam vise mpx-a ne treba ali opet ne zelim ispasti drugi Bill Gates... ali naravno samo u dijelu sa 640K za sve, rado bi ispao u bankovnom dijelu :-)

Jethrotull
[11. 02. 2010.]

a kad ce novi kod zina?

thule
[11. 02. 2010.]

ja ne vidim da berty ima problem s mekim slovom č… mislim da oni koji misle da berety ima problema s tim slovom zapravo od šuma ne vide da je to meko slovo č… :P)))

ne postoje tvrdo i meko Č, postoje samo Č i Ć ;)

Berty
[11. 02. 2010.]

elvis ....

25MP = 64x42 cm

50MP = oko 82x67 cm

u rezoluciji za tisak ... ( 2 strane magazina su ok 42x27cm btw )

a rezolucija za kvalitetni print je još manja

dvostruko vechi senzor da bi se dobilo 15%-20% povečanje ? ne vidim to isplativim i smislenim ...

tisak se neće "profinit" .. ovisi i o papiru, boji, strojevima itd. u vechini slučajeva i tih 240 pixela po inchu koje koriste magazini ( ili 300 kad se prave fansy ) je previshe . vrlo chesto fotke rastežemo i 200% pa prosjećni korisnik neće skuziti razliku ... kad je papir najkvalitetniji ,tisak savrshen ne štedi se na bojama onda mozda 300 ima smisla i vidi se ... na niskogramskim papirima koje koriste prosjecni tjednici i mjesečnici ne samo kod nas nego i vani i 240 zapravo bude previše ...

tisak ne prati i nikad nije pratio razvoj fotoaparata . tisak je zbroj puno razlicitih elemenata

"nitko im nije branio da nadju bolju smjesu srebra i velicine zrna ili da prijedju na neku novu mjesavinu"

- vidim i kemijski si struchnjak ... trebao si im to reci prije 40-tak godina , jebiga nisu se sjetili a sad je kasno :-)

"ne postoje tvrdo i meko Č, postoje samo Č i Ć ;)"

a i c i ch .... svashta postoji .... :-)

Berty
[11. 02. 2010.]

da sad netko opet ne bi sa srednjim formatom ...

govorim o isplativosti naguravanja 50 MP u malo formatne dslr-ove ...

profi , veliki i srednji format su nesto drugo ...

ariesZG
[11. 02. 2010.]

...tako da pitanje "Kuda sve to ide", Berty, ima jednostavan odgovor...ide u raspravu o pravopisu :-))

Berty
[11. 02. 2010.]

:-)

elvis
[11. 02. 2010.]

Sve to ide u digitaliju ...

Necu zadrzavat dah dok cekam ali polako tiskani mediji odlaze u povijest. Jos par generacija uredjaja i distribucija slika i teksta ce prijeci na neki Kindle xxxx ili kako god se to bude zvalo :-) A za to treba jos i manja rezolucija...

Kada sam bio manji nije mi nikako bilo jasno sto je to meko ć i tvrdo č. :-)

fuji
[11. 02. 2010.]

I još kad bi skinili kamate na kredit.:))

Zabac
[11. 02. 2010.]

Kakva je to glupost. Duplo veci MP je i duplo veca slika, naravno da je povecanje korjen iz 2.

Berty
[11. 02. 2010.]

duplo več(ć)a po kvadraturi da , ali ne ni po dužini niti širini ...

ak mi poveč(ć)a fotku dužine 64cm na 82cm meni to nije duplo , nemam neke prevelike koristi od toga

p.s. ovdje je stvarno naporno dikutirat o bilo č(ć)emu , sve moraš 10 puta objašnjavat i uvijek se netko pametniji nadž(đ)e

:-P

vrijeme da se ovo zatvori ,otislo je s teme ...

epozar
[11. 02. 2010.]

hoću 20+ MPix

thule
[11. 02. 2010.]

vrijeme da se ovo zatvori ,otislo je s teme ... - zaboravio si kvačicu na S

masami
[11. 02. 2010.]

uvijek fali tih 20+, sad i u fotoaparatima :)))

epozar
[11. 02. 2010.]

hehe :)))

sholky
[12. 02. 2010.]

Jos nesto za ovaj topic: Sony nesto govori o zaobljenim senzorima

Zabac
[12. 02. 2010.]

Da, treba obrazlagati, jer je jednima casa poluprazna, dok je drugima polupuna! LOL

janimir
[22. 02. 2010.]

Sony i 3D

morski_mish
[22. 02. 2010.]

a kad ce 40 mpix, sa isom 12000 cistim ko suza i 8-1000 1,0 staklima? :-D

ariesZG
[22. 02. 2010.]

vrlo brzo, mish, vrlo brzo :-)

Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.

site copyright © 1998.-2024. Janko Belaj / Fotozine "Žičani okidač"   [site powered by Zine V3 alpha 9.1]   .:korisnički ugovor / terms of use:. …& obavezno štivo!
built with bbedit Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))

Bla, bla, tri put Hura i O’Kej…