Fotozine “Žičani okidač” : ISSN 1334-0352 : s vama od 6. 6. 1998

fotozine
fotografija
druženja
prilozi
sitnine
prijavnica
nadimak:

lozinka:

upamti me
trenutno prisutni:

vijesti: godina 2006.: Srpanj: vijest br. 301

IN MEMORIAM Jerman Željko

[napisao obscuras. 25 Srpnja 2006.][vijest pročitana 1250 puta]

TO_NIJE_MOJ_SVIJET_Jerman.JPG

18.07.2006 14:20 - Utopio se likovni umjetnik i fotograf Željko Jerman SPLIT/KORČULA - U moru pred samostanom sv. Nikole u Korčuli utopio se jučer likovni umjetnik fotograf Željko Jerman.

Jerman se utopio plivajući jučer oko 14,50 sati i na njegovu tijelu nisu pronađeni tragovi nasilne smrti, potvrdila je dubrovačko-neretvanska Policijska uprava.

Željko Jerman rođen je u Zagrebu 10. ožujka 1949. Od 1967., kad je prekinuo srednjoškolsko obrazovanje, bavi se fotografijom, a nakon završena fotografskog tečaja 1970. otvara studio "Blow Up".

Poznat je po sustavnu i radikalnu proučavanju izražajnih mogućnosti medija fotografije. Nakon nekoliko skupnih i samostalnih izložaba Jerman 1973. zajedno s drugim autorima utemeljuje "Grupu šestorice autora". Spontan je i silovit u svojim umjetničkim akcijama i projektima, a od 1979. do 1983. izvodi više performancea s Vlastom Delimar.

Svoja raznolika stvaralačka iskustva od 1998. do 2001. prenosi i kao predavač na Slobodnoj umjetničkoj akademiji u Splitu. U tom gradu je 1999. pokrenuo i "Galeriju Ghetto".

Zadnjih desetljeća redovito se javlja i esejističkim i kritičkim zapisima te scenarijima kratkih filmova.

(idući je tekst napisala Lovorka Magaš)Željko Jerman (Zagreb, 1949.) prekida redovno školovanje 1967. i počinje se baviti fotografijom. Završava tečaj za fotografiju, 1970. otvara fotografski studio Blow up. Od 1975. izlaže na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu.

Knjige u nakladi Meandar: “Zagubljeni portreti”

“Od početka sedamdesetih godina Željko Jerman intuitivno istražuje mogućnosti i ograničenja medija fotografije. Namjerno snima i razvija neoštre i sive fotografije, intervenira kemikalijama, olovkom ili temperama u procesu razvijanja, koristi više negativa, a gotove fotografije reže, trga, pali. Dobiveni rezultat ekspresivno je procesualno djelo, refleksija egzistencijalnog nemira”. “Polovicom sedamdesetih godina reducira postupak na elementarnu upotrebu fotokemikalija na fotopapiru bez upotrebe fotoaparata. Zanima se za multimedijske umjetničke postupke i sve se češće koristi tekstom u radovima. Od 1975. počinje izlagati s grupom umjetnika (“Šestoricom”) na javnim prostorima, a statično izlaganje radova zamjenjuje procesualnim akcijama... Polovicom osamdesetih godina intenzivno radi na ciklusima fotoslika, realiziranih ekspresivnim tragovima fotokemikalija na fotopapiru. Taj princip rada, uz neznatne izmjene, traje do danas.”

U Galeriji Meandar media traje izložba radova nekoliko umjetnika zastupljenih u knjizi Željka Jermana Zagubljeni portreti.

Okosnicu Jermanove knjige čine kratki tekstovi posvećeni nizu hrvatskih umjetnika koji u okvirima suvremene hrvatske likovne scene predstavljaju alternativu u odnosu na medijski eksponiranu likovnu zajednicu i egzistiraju na njenoj margini, odnosno dio njih čini neizbježnu sastavnicu onoga što se u našim uvjetima može nazvati etabliranom alternativom.

Knjiga sadrži tridesetak "zagubljenih portreta" objavljenih u kolumni koju je Jerman pisao za subotnju Kulturu Jutarnjeg lista u periodu od siječnja 2002. do siječnja 2003. godine. Bitno je naglasiti da su u kolumni predstavljeni likovni umjetnici koje je autor izabrao po osobnom afinitetu s ciljem da o njima i njihovom djelovanju pored primarnih podataka iznese, kako i sam kaže, "toplu, egzistencijalnu priču". A realizirana knjiga, skup zagubljenih portreta i jednog zagubljenog (Jermanovog) autoportreta, je upravo to – zbirka priča o umjetnicima u kojima se donosi čitav niz zanimljivih anegdota, tumačenja umjetničkih djela i performancea, te detalja netipičnih za standardne prikaze umjetničkih opusa.

Doprinos knjige je što na neposredan i osoban način donosi priču o nizu umjetnika o kojima se ne može pročitati u većini publikacija posvećenih umjetnosti, pa su Jermanovi tekstovi u Jutarnjem listu imali funkciju približiti široj javnosti, koja nije dio umjetničkog miljea, autore za koje možda nikad nije ni čula.

Lovorka Magaš

Desetominutni dokumentarac Ivana Faktora uvršten je u konkurenciju 52. međunarodnog festivala kratkoga filma u Oberhausenu, koji će se održati od 4 do 9. svibnja.

Željko Jerman – moj mjesec, snimljen je u produkciji Hrvatskoga filmskog saveza i nedavno je premijerno prikazan u okviru ZagrebDoxa.

Premda su u arhiv prikazanih i nagrađenih filmova u Oberhausenu upisani brojni hrvatski naslovi i autori (Nedjeljko Dragić, Vlado Petek, Krsto Papić, Vlado Kristl, Ivan Ladislav Galeta, Vinko Brešan i dr.), Faktorov portret hrvatskoga konceptualnoga umjetnika uspio je probiti dugogodišnji oberhauzenski 'led' kao prvi hrvatski film realiziran u samostalnoj državi koji je uvršten u međunarodnu konkurenciju tog uglednog svjetskog festivala, priopćeno je iz Hrvatskog filmskog saveza.

site copyright © 1998.-2024. Janko Belaj / Fotozine "Žičani okidač"   [site powered by Zine V3 alpha 9.1]   .:korisnički ugovor / terms of use:. …& obavezno štivo!
built with bbedit Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))

Bla, bla, tri put Hura i O’Kej…