Fotozine “Žičani okidač” : ISSN 1334-0352 : s vama od 6. 6. 1998

fotozine
fotografija
druženja
prilozi
sitnine
prijavnica
nadimak:

lozinka:

upamti me
trenutno prisutni:

entuzijazam bez znanja je nista..
fruitcake
[11. 11. 2007.]

referenca je na onu 'snaga bez kontrole je nista', a naslov je takav da vam privuce paznju i ima tu i istine!

situacija je ovakva: u dubrovniku, u udruzi mladih orlando je doslo do nekih promjena u vodstvu kluba i pojavila se prilika za foto sekciju. sto to tocno znaci nisam ni sam znao dok danas nisam posao gore i predvidenu prostoriju potpuno ocistio(hrpe, hrpe smeca i prasine). ocigledno se taj prostor koristio prije za svrhu mracne komore tako da sam nasao dosta opreme!

sad trebam vasu pomoc! napokon se pruzila prilika da se poigram sa tom romanticnom tehnikom razvijanja filmova i pravljenja fotografija.

svaki mouguci savjet oko toga bih cijenio, svaku odlicnu web stranicu s informacijama, svaki tutorial, skenirane dokumente sa kojih ste sami ucili kad ste pocinjali, ma sve, sve, sjetite se kako je bilo vama u pocetku i podijelite mudrost.

nasao sam 3 stroja za razvijanje fotki, magnifax, opremus 4 i 2a. kako da provjerim da li rade, kako se oni koriste(reagiraju na struju, to mogu rec :))

poanta svega je da nam pomognete koliko mozete ovako preko interneta, a ja cu nastojati pronaci nekoga voljnog da nam odrzi kakvo predavanje (uzivo) ili barem meni zasad jer trazim sve zainteresirane za ucestvovanje! znam da vas nema puno iz dbk na fotozineu, ali javite se. mozemo organizirati i digitalne skupove, rijesit ce se uskoro i kakav kompjuter, bit ce nesto i para od udruge za kupnju potrebnih stvari i organiziranje izlozbi, svaka ideja i svaki covjek je dobrodosao!

hvala :D


oftza
[11. 11. 2007.]

ooo čestitam

fruitcake
[11. 11. 2007.]

e hvala, ali sad sam ko lud, nemrem se maknit, a htio bih sve :)

alfa91
[11. 11. 2007.]

Polako, sve dolazi postepeno ;). zasad ste napravili ogroman korak i želim vam puno uspjeha u daljnjem radu. mi u Šibeniku smo se isto nešto organizirali ali nism siguran oće bit uvjeta za tamnu komoru.

U svakomm slučaju pozitivan korak. što se tiće aparata za povečanja tu imaš iskusnije od mene koji ti mogu dat savjete.ja znam u biti kako funkcionira i to je sve.

DRdbk
[11. 11. 2007.]

čestitam situaciju ;)

pogledat ču imam li što posuda ... pa javim :)

fruitcake
[11. 11. 2007.]

ma drdbk, ako si ti u gradu, i znas znanje, moras doci u prostor i pogledat situaciju :)

neznam jesam li kriv utisak ostavio u tekstu, ali ovo bi bilo za sve nas interesirane, mozes od sada ovdje razvijati negative i sve..dakako, i posude ce nam dobro doci(nema tih doza i rola za namotavanje) :)

p.s. primamo i donacije u obliku starih analognih aparata koji skupljaju prasinu ;)

NoTalent
[11. 11. 2007.]

Toni aj daj javi ak imaš msn ili icq zanima me to kaj radiš možda te Kolektiv može podržat nekako ; )

DRdbk
[11. 11. 2007.]

Imaš duplu dozu za negative :) našao u dnu ormara ;)

i doči ču u posjet svakako ...

fruitcake
[11. 11. 2007.]

talen, pp

drdbk, mnogo hvala, tvoj doprinos nece ostat neopjevan :) javi mi se na pp kad budes znao kakav si sa slobodnim vremenom

Jethrotull
[11. 11. 2007.]

cestitke!

fruitcake
[12. 11. 2007.]

hvala svima, ali nije mi namjera bila da se pohvalim, vec da mi pomognete ako kako mozete. evo jet, reci mi kako cu skuziti jeli taj neki prastari magnifax radi svoj posao, osim sto mu zarulja svijetli? ili npr. kako cu znati jeli foto papir mozda netko prije izlozio svijetlu te on vise nevalja, ili valjaju li jos fiksiri i razvijaci koje sam nasao(mislim da su iz 2006.), sta je to colortec tetanal c-41 neagtiv kit rapid(tj. kako se koristi)..takve stvari

nadam se da cu nac nekoga uzivo (evo drdbk izgleda kao moguca zrtva) da mi sve rasvijetli, ali dotad mi i vi mozete pomoc..

janimir
[12. 11. 2007.]

ojojoj... puno pitanja. jos vise odgovora. sad sam stigel doma s martinja, pa nemam bas odvec volje pisati, no sutra bum ti s posla napisal jedan dio uputa. ali svakako pokusajte ulovit nekog "starca" da vam to osobno pogleda...

fruitcake
[12. 11. 2007.]

mnogo hvala ''stari'' ;)

esens
[12. 11. 2007.]

ako želiš, poklonim vam ja prakticu L2 sa 50mm 1.8 objektivom, kupi mi prašinu doma ionako, ali je u Splitu, pa ti javim kad dođem doma, pošaljem poštom ili nešto tako... i čestitam :)

inače i ja upravo opremam svoj lab u Zagrebu kroz ovaj tjedan, nabavila sve potrebno al nisam ni ja preiskusna na tom području pa ću rado pročitat jankove upute :)))))))

fruitcake
[12. 11. 2007.]

vauuu, pa bas si srce esens, nemogu vjerovat :))) svakako da zelim, taman muku mucim gdje da nabavim aparat, ovo mi je ko mana s neba, hvaaalaa!

evo, i ja zeljno iscekujem jankov proglas ;)

esens
[12. 11. 2007.]

ako želiš, daj adresu, mogu bratu reć da ti ga pošalje poštom... jer ja doma tek za Božić dolazim...

chinggis
[12. 11. 2007.]

kako cu skuziti jeli taj neki prastari magnifax radi svoj posao :)))))

vrlo jednostavno, stavi film u njega i probaj izoštriti, ako to uspiješ ide sljedeći korak probaj otvoriti i zatvoriti blendu na njemu i to bi bilo to :)

što se tiće papira, kupi novi ima ih u fotokemici tada si siguran da ih nitko nije izložio svjetlu i da su "novi" a ne iz tko zna koje godine..

inače imam opemus 6 i za izoštravanje koristim se tako da izvučem do pola ladicu s filmom i tada mi se pojave dvije vertikalne crte koje moraju biti poravnate po vertikali(moraš dobiti samo jednu dugačku crtu) i to je to.. :)

dobro došao u crno bijeli svijet :)) čestitam na pomacima udruge

fruitcake
[12. 11. 2007.]

esens, stvarno si kraljica! :)

cuj, nemoj mi jos to slati dok ne provjerim jesu li ti strojevi funkcionalni, neznam ima li smisla samo razvijati filmove, a davati studiju da ih prebaci na papir, jer onda ja nemam bas veze s tim vise :)

chinggis, tebi je mozda smijesno, ali ja kad stanem ispred tog stroja nemam pojma gdje, sto i kako :) imas li kakve skice i upustva kako se rukuje s tim, evo pokusavam naci na netu, ali nikako mi neide..

janimir
[12. 11. 2007.]

uf, ni uz najbolju volju nije bilo vremena danas, no, chinggis je vec osnovno rekao. no ja bih imao seriju podpitanja - koji magnifax i kakve glave imaju aparati? ako to ne (pre)poznajes, mozes li ih uslikati da ih vidimo? inace, to nisu strojevi za razvijanje fotki vec aparati za povecavanje :))

ti aparati bi trebali imati ladicu s dva stakalca medju koje ide film i na kojoj su, kad se malo izvuce ladica (na prvi "zub") dva proreza koji sluze za izostravanje. ispod bi trebao biti objektiv. najvjerojatnije ce ga trebati zamjeniti za kakav rodenstock ili nikkor, ali o tome ipak jednom kasnije. iznad ladice za film bi mogla biti ladica za filtere ili za mutno staklo (ili na nekim modelima cak kombinirano). ladica sluzi za umetanje filtera za promjenu kontrasta svjetla (plavoroza-do-zuckasti filteri) ili za dodavanje mutnog stakla za omeksavanje svjetla kad imamo tvrdo razvijenji negativ. iznad svega, u nekim modelima u dijelu glave koji se skida, u vecini pak u osnovnom dijelu, se nalaze kondenzori (ogromna stakla, moze jedno, bolje ako su dva) koja fokusiraju svjetlo sa zarulje na ladicu s filmom. u vrhu glave se nalazi zarulja koja se kod nekih modela moze pomicati kao bi se njen snop optimalno fokusirao. nacelno se rabila "opalna" zarulja, ali bez problema moze biti i obicna mljecna kojoj se pazljivo ukloni (postruze vrlo oprezno) tvornicki zig ukoliko je na njenom samom vrhu.

sve je potrebno prvo rastaviti, usisati prasinu, s cistim cetkicama (friske cetkice za maljanje radijatora su sasvim ok) njezno postrugati tvrdje naslage prasine, ponovno usisac, pa vata i alkohol i na koncu mekana krpica ako je jos potrebno. stvarno ne bi bilo zgorega da uslikas ta tri aparata pa da vidimo o cemu pricamo. mozda ti i ne bu bila potrbna uputa s neta. ciscenje objektiva bi moglo biti veci problem - sve ovisi o tome kad su zadnji puta koristeni i koliko su eventualno "nastradali". to su nacelno objektivi jednostavnih i simetricnih konstrukcija i pazljivija osoba s dobrom dozom strpljenja bi ih mogal sama djelomice rastaviti i isprasiti, no jako treba paziti na lamele od blende. mogu se sloziti ako se rastepu, al je to skakljiv posao. objektive u svakom slucaju valja dovesti u red, jer ak nisu u dobrome stanju, dzaba svo uredjivanje aparata za povecavanje.

Na netu sigurno ima uputa za ove strojeve, ja znam da se dade naci ponesto na meoptinom site-u (pogledati u download sekciju). o osnovama razvijanje je bilo lipeih pdf-ova kod agfe i ilforda, no sad ih nisam nasao tamo… na svu srecu, ja kao hrcak sam sacuvao jedan mali pdf (9 strana, 286K). za daljnju pricu, jos malo moram ukrast vremena i dobit od tebe, fruitcake, dodatnih informacija. zurim na fotopivu sad :D

unchained
[12. 11. 2007.]

hmmm, ja ne otvaram foto klub, al mogao bi i meni neko donirati fotić...svaka čast esens

so, ako neko ima nekaj za poklonit...nek se jevi heheh

fruitcake
[12. 11. 2007.]

e ovo se trazi, svaka cast. sad vec imam neku predodzbu sta da radim iduci put kad odem tamo. ja cu fino uslikat svu opremu i stavit vamo da prostudiramo kako i zasto. moga bih i rastaviti objektive da vidis u kakvom su stanju.

sad cu povirit ove linkove, keep in touch i hvala ;)

fruitcake
[12. 11. 2007.]

e ovo se trazi, svaka cast. sad vec imam neku predodzbu sta da radim iduci put kad odem tamo. ja cu fino uslikat svu opremu i stavit vamo da prostudiramo kako i zasto. moga bih i rastaviti objektive da vidis u kakvom su stanju.

sad cu povirit ove linkove, keep in touch i hvala ;)

fruitcake
[14. 11. 2007.]

evo jucer sam nakratko bio tamo i rastavio sam cijelog magnifaxa. zacudo, cini se da nije cijeli propao od prasine i mislim da cu ga moci ocistiti sa jankovim upustvima. nazalost nisam fotkao ali budem ovih dana da dobijete predodzbu o svemu.

jos par stvari:

-samo bih zamolio neku dobru dusu da napise uobicajene cijene osnovne opreme koja cini jedan amaterski darkroom(kemikalije, papiri, doze isl) da znam s kojojm cifrom da racunam ako bude trebalo nesto dodatno kupiti.

-gdje u splitu ima za kupiti takvu opremu

-kako se na hrvatskom zove 'stop bath' i dali je ona nuzna, citam neke izjave da se sasvim za istu svrhu koristi i voda(?)

chinggis
[14. 11. 2007.]

fruitcake, ja se koristim za razvijanje svojih filmova kodakovim razvijačima D-76 a sada sam trenutno na T-Maxu jer ovog drugog nije bilo, meni ih kupi frendica u zagrebu i pošalje po vozaču kamiona u rijeku ili mi ih sama dostavi. Problem je kod kodaka što oni ne žele nikome slati kemikalije nego svi moraju doći kod njih pa kupiti. Koja gospoda.. Evo ti njihov broj tp 01/2303-322 maloprodaja 113

Za fiksir koristim FF-1 od fotokemike kao i razvijač FR4 za papir, cijene ne znam napamet ali od njih kupujem i dobivam robu sasvim pristojno, imaju filmove i papire. najbolje ti je pitati pa vidjeti za cijenu svega toga što će ti trebati. Broj tp od fotokemike je 01/336 1133.

Doze za razvijanje sam dobio, a jednu sam imao još od prije, mislim da je i Tito ima dvije noge kada ju je moj stari kupio :). Raspitaj se kod sebe, vjerojatno ima ljudi koji bi se riješili stare opreme za nula novaca, ima tu krame ali bogme ima i dobrih stvari.

evo ti link za sve tipove(gotovo sve tipove) filma i razvijača sa vremenima razvijanja http://www.digitaltruth.com/devchart.html

što se stop kupke tiće, negdje sam pročitao da se umjesto specijaliziranih kupki može koristiti običan ocat(alkoholni) 0,2l na 1l. ja tako prekidam sve svoje filmove i do sada nisam imao problema (treba čekati 10-15 godina pa vidjeti :) )ali mislim da janko može dati bolji odgovor jer koliko mi se čini moj podatak je od nekog amatera ili moga starog, nesječam se više..

Imam filmove od kada sam počeo fotkati i ti prvi filmovi nisu bili prekidani, samo duže ispirani u vodi i još su oki doki a prošlo je hm,30 godina.. kako sam star..

i upozorenje, nikada nemoj zamjeniti fiksir za kuhano vino, bit ćeš nekoliko dana na zahodu :) (iz moga iskustva) :D

fruitcake
[14. 11. 2007.]

e hvala chinggis, ipak cu probati prvo vidit ima li u st-u sta, a iz zg-a cu narucit ako budem morao. gdje je taj kodak smjesten, mozda posaljem koga da mi kupi stogod ako bude netko dolazio u dbk?

bas zato sto nemam te stop kupke, mogao bih i ja probati sa octom, znaci 0.2 octa i litra vode? nije mi bitno da filmovi traju dugo, samo se igram :)

a reci ti meni, jesi li mozda ikad pokusao fiksirat fotku u kuhanom vinu? :)))

janimir
[14. 11. 2007.]

samo kratko za prekidanje… moze se koristiti gotovo "bilo sto", samo uz uvijet da je cisto, da u radnoj koncentraciji ne grize ni film ni srebro… ukoliko tog trena ne unisti film, prekidac ne moze kasnije kvariti sliku. slika (na filmu ili papiru) moze blijediti samo ukololiko je lose fiksirana ili lose isprana. i cista voda moze biti dobar prekidac, pitanje je samo za sto ga koristimo.

naime, kisela prekidna kupka nam je potrebna samo da bi jako brzo prekinuli proces razvijanja. stoga ju je pozeljno rabiti kod jacih ili gustih razvijaca - onda kad nam je kratko vrijeme razvijanja (recimo 3-4, 7-8, 12 minuta…) i kad bi lezanje filma u obicnoj vodi za prekidanje jos produzivalo vrijeme razvijanja. ako rabimo kakav spori razvijac (ja znam ponekad filmove razvijati i po 2 sata), brzi prekidac nam doista nije potreban jer ce minuta-dvije boravka filma u 2-3 vodene kupke ukloniti svu luzinu (razvijac) a doista ne bu znatno (ako uopce) utjecalo na stupanj razvijenosti filma...

jos je jedan razlog zasto je dobro koristiti kisele prekidace - a to je da, osim sto prekidamo proces razvijanja, stitimo fiksir (kisela kemija) od razvijaca (luznata kemija) i produljujemo mu vijek trajanja, odnosno rada. ja ponekad (kad imam dosta dobre volje i vremena :)) kupam film ko mutav: razvijac-voda-razvijac-voda- (mirno lezanje u vodi djeluje izjednacavajuce -ima opisano kod nekih mojih cb slika) -prekidac-voda- ("bolesno" ispiranje prije fiksiranja) -fiksiranje-voda-konzerviranje-voda-ciscenje-susenje. a znao sam nekad i samo razvijac-fiskir-kupanje-susenje. nemam kemijski unistenih filmova, a imam svojih starih i 30 godina.

e da, kao prekidac se slobodno moze koristit kalijev meta-bi-sulfit (vinobran), ali i ocat. ja rabim alkoholni ocat i unatoc tome sto bi tiljka na takav postupak odalo srce, filmovi su ko bebice :D

fruitcake
[14. 11. 2007.]

aha, ovo je bilo prilicno informativno, kuzim u cemu je stvar. problem je, sto su ovi razvijaci koje sam nasao u neoznacenim bocama pa neznam koliko zahtjevaju da traje razvijanje. cini mi se da mi negine kupnja novih.

ovo s octom me veseli, lako cu nabavit i nije skupo, a nikoga valjda nece srce izdat kad cuje sto ce mi :)

chinggis
[14. 11. 2007.]

moja mala ispravka, nije 0,2l octa na litru vode(bljak kako bi to bilo kiselo) ide 0,02l na litru vode :) moja greška jer sam malo pobrkao decimale :)

janimir
[15. 11. 2007.]

viš, još dok sam radio s vinobranom (čiju sam otopinu filtrirao da bude čišća), sam znao mjere, a sad s octom - samo i isključivo na "opip"... nauči čovjek s vremenom - ako "kliže" pod prstima lužnato je, ako je opip "oštar" kiselo je. ako je lužnato, prekidac je slab, ako je oštro, prekidač je jak pa ga treba ublažiti, ili film prije fiksiranja lagano provuć kroz čistu vodu da se opere.

fruitcake
[16. 11. 2007.]

evo sam dosao izvana i napokon podnosim ocekivani izvjestaj; popio sam dvije pive, casu kuhanog vina i pelin. e da, i usput sam razmontirao i ocistio aparate za povecavanje :) sad ozbiljno, pofotkao sam sve da janko i dobrovoljci izvrse inspekciju. prvo, ovo je sobicak: link1

ovo su tri kralja: link2

nazalost se ispostavilo da je netko maznuo objektiv sa opemusa 2a (skroz desno), tako da se njim nisam bavio.

ovako izgleda gospon magnifax rastavljen: link3

ono sto me tu zanima je kad tocno da koristim ladicu na kojoj je zamagljeno staklo (dakle, ne cini se da ima mjesta za neke filtere), kad mi treba ovaj roza-crveni filter na lijevoj slici sto se stavlja ispod objektiva, te dali se negativ stavlja tako da se samo otvori nosac na sredini fotke i ponovno poklopi, ili se negativ provlaci jos ispod stakla, jer mjesta taman ima(mada sumnjam, ali pitam)? takoder, dali ova crna 'krilca' na nosacu sluze za cropanje negativa? jedno je zaglavljeno, ako ga slomijem/uklonim, oce li to bit veliki problem za ista osim cropanje?

ovo je opemus 4: link4

kod njega mi nije jasno ovo: u ladici za filtere je samo masni zamagljeni papir, dali to funkcionira kao zamagljeno staklo u magnifaxa? tkoder, na kondenzorskoj leci ima kao dodatak jedno zamagljeno staklo(ovo tu odmah kraj kondenzora). isto tako, cemu sluzi ono stakalce na vrhu poklopca za kondenzor? zbog onog zastopanog krilca i zbog toga sto izgleda novije i ocuvanije mislim da cu koristiti bas opemusa 4, pa mi je bitno da mi se razjasni ovo.

a tu su i objektivi za koje mi se cini da su prilicno u redu: link5

gornji je od magnifaxa, donji od opemusa. neke necistoce su vidljive oko samog ruba, ali mislim da mogu ziviti s tim?

i na samom kraju tu su jos neke potrepstine koje sam nasao(ima jos dosta kemikalija, ali ovo je najbitinije): link6

koliko dugo traju fiksiri i razvijaci? ako su od prije godine, dvije, moze li se upotrijebiti? postoje li papiri samo c/b i samo za boju? (pitam jer vidim da su neke kutije crno bijele neke zute, al eto)

eto, napisah se posteno, sad ste vi na redu :)

drBouz
[16. 11. 2007.]

ja sam voljan doci, i odrzati nekoliko pokaznih vezbi. - obezbedite mi tvrd krevet (ali ne bih bas da nosim svoju vrecu za spavanje, i da spavam na podu buduceg foto-klubicha :):) ).

+ moras me odvesti "na pivu" - ali, ja kad idem "na pivu" - zapravo popijem tri. :)(sto i nije tako strasno).

+ moras da me provedes po gradu jedno prepodne/dan (znaci epizoda tipa - ja-glupi turista - ti strucni vodich.

- posto vidim imas dosta pitanja, i dugacko je za pisanje, a ustvari uzivo je mnogo lakse.

hemija inace traje toliko koliko traje (pise na pakovanju) - u nerastvorenom stanju. mislim da fiksir (onaj kristalni) traje i mnogo duze,(jer je to so, i mislim da tokom vremena nije podlozan hemijskim reakcijama) - za razvijac nisam siguran, nisam nikad koristio neki kome je prosao rok, i kad ga rastvoris, traje neko..hm.. pa traje neko vreme. - ja dok sam rokao filmove, uglavnom sam dosta rokao (znaci nije ono jedan film mesecno - nego bas brzo izrokam 10ak filmova, i onda ih razvijem sve u cugu).

ovi papiri na slici su ti koliko vidim efke (moja omiljena firma, posle ilforda, -moram priznati) - ove bele i zuta kutija, ove dve crvene isto sam ubedjen da su crnobeli papiri, i takodjer sam ubedjen da cak i ako nisu stajali u frizideru, i ako im je prosao rok trajanja poprilicno - da ce ipak "raditi". nisam siguran koliko, ali sam siguran da ce neke slike moci da se dobiju sa njih.

tetenal nisam koristio nikad, pa nista ne bi mogao da ti kazem o tome.

ovaj mago izgleda mi da je isto neka hemija (crnobela), i ona kodak kutija je izgleda mi neki papir (pise na kutiji koji je i za sta je).

objektivi bi u principu morali biti o.k. - nema tu sta da se pokvari - jer oni cak nemaju ni povratne opruge na blendama - tako da bi to moralo biti o.k. - samo ih lepo ocisti (pazi, nemoj da ih izgrebes, -ako nemas pirincane papirice, ili jelensku (ali dooobru) krpicu, bolje sacekaj da neko dodje pa da se to lepo ocisti.

p.s. nemoj nista na silu (da lomis) - sve treba da ide fino i lako (manje vise). - ako je zardjalo, pa zapeklo - i tu treba malo strpljenja. verovatno ce neki detergent, ili (i) wd 40 odraditi posao(mada -treba videti)

drBouz
[16. 11. 2007.]

ops.. sori sto sam u 2x, -ali nije strasno.

crna krilca ti sluze.. pa moze se reci i za cropanje. vise onako sluze za da podesis zapravo format filma.

mat staklo u kondenzoru sluzi za dodatno rasprisivanje svetla.

koliko vidim sa slike - negativ se stavlja u tu maskicu- znaci samo je otvoris stavis negativ preko, i zatvoris. nekad imaju i gore i dole stakla, a nekad samo jedno (a nekad ni jedno)-koje sluzi da ispravi negativ.

inace "welcome to the (zastareli :) ) club". ja sam aktivniji na jednom drugom foto-sajtu (dizajnzona -dosta clanova je odande i ovde, i vidim nekoliko odavde su i tamo - cak mi je ile 1 od omiljenih autora generalno) - i imamo 25.11. "akciju" - analogni dan. - znaci ono svi nosimo filmashe, zbor nam je u jednom seocetu u banatu, digitalni aparati su najstroze zabranjeni :) (naravno ja cu svoj poneti hehe) - eto da se mi matoriji malo podsetimo starijih vremena, a ovi mladji -da uopste usnime poneku sliku na filmu.

p.s. pozdravi onog fotografa sto valja fotke na ulazu u stari grad, kazi mu pozdravio te onaj celavi fotograf dr bouz iz bgd-a (ako je jos tamo momak).

fruitcake
[16. 11. 2007.]

brate, ako ozbiljno mislis dolazit, sve se da srediti! dobijes sve ovo sto si nabrojao, i vise od toga :) samo javi kad ti odgovara, da se i ja uskladim sa sobom i drugima. nadam se da cu dotad imat opremu za koju sam siguran da radi, da nebude da si dosao samo popit pivu :p

i hvala na odgovorima!

drBouz
[16. 11. 2007.]

drzim te za rech ;)

fruitcake
[16. 11. 2007.]

samo daj,

evo, nadam se da i janko rec koju mudru ovdje..pa cekam..

janimir
[17. 11. 2007.]

1. - darkroom… guba :) kaoticno, ali guba. posebno dodatna oprema uz desni zid :)

2. - 3 starca. dobro izgledaju.

3. - magnifax. dobro zgleda. su stakalca neostecena? najvaznija su ona na ladici u koju se umece film. crni metalni komadic na kraju te ladice bi trebao imati sitan prorez - sluzi za izostravanje, pisali smo ranije o tome. na slici sasvim ljevo je valjda ladica s mutnim staklom za omeksavanje svjetla. pretpostavljam da se staklo moze vaditi i stavljati nutra filtere za mjenjanje gradacije (varycon od efke ili slicno od drugih firmi)

4. - opemus - gotovo sve isto kao i za magnifax s time da se sjecam da se tam moze maknuti mat sajbica iz ladice i da manji varycon filteri taman sjedaju nutra.

5. - objektivi… zgodno za pocetak. ne bacati ih, ali nabaviti bolje. nikkor, schneider, rodenstock… ima ih na ebayu ko salate po cjenama od malih do jako velikih. od ove tri firme i najjeftiniji objektiv je bolji od meoptinih. ali nije meopta za bacit! (paziti samo na navoj objektiva)

6. - papiri i kemija… kaj je ovo od maco-a? ne vidim na slici. prepoznajem tetenalovu kemiju (za koju se bojim da je za bacit, al se isplati trenutno pohranit pa probat kad sa uvjezbate u cb postupcima), kodakov polymax (ak je, ne vidim skroz na slici) i efkin varycon bi mogli biti koma - treba ih testirati*, tetenalov cb papir… ijoooj, koji mu je rok trajanja? efke cb papir (u prvome planu)… kaj je to? su to dvije kutije efkebroma i jedna emaxa? oni bi jos mogli biti oke. ma sve treba testirati*…

*test fotopapira: pripremi se kemija. friski razvijac, ne treba puno, prekidac, fiksir. upali se zastitna lampa (obicno neka slaba s crvenim filterom - to vam je valjda ona na sredini ljevog zida), ugasi bijela lampa (ofskroz:)) i pripreme skare i kutije s papirom. metar od kade s razvijacem. na "drugoj ruci" (da se ne posprica papir u kutiji!).

prvo treba provjeriti jel crvena lampa "sprica" - odreze se tanka traka jednog papira (cca 5 cm), sakrije se polovica (recimo u kakav crni papircek) i onda se prinese crvenoj lampi na recimo 2-3 minute. na metar od nje. papir se stavi u razvijac na 2 minute, pa kratko prekine, pa u fiksir. nakon kakve 3 minute se moze upaliti bijelo svijetlo (kutiju s papirom zatvoriti!) i u idealnoj situaciji papir bi morao biti potpuno bijel. ako je blago sivkast na jednoj polovici, znaci da je lampa malo pre jaka. treba ju oslabit ili udaljit. ako je jako siv na jednoj polovici, jao - lampa je odvise jaka, odnosno "sprica" (propusta bijelo svjetlo), ako je siv na obje polovice - ima mrenu od starosti sto ne valja (moze se eventualno iskoristit za kontaktne kopije koje ce pokazat samo di je kaj na kojem filmu)...

kad se uvjerimo da je lampa oke, nastavimo s testom: od svakog se papira odreze traka kakvih 5cm sirine i nekako oznaci koja je koja (moze onaj vodootporni flomaster, ne bu smetal). papir se osvjetli pod aparatom za povecavanje u sekvencama od po 2 sekunde, recimo... ovisi o snazi lampe i otvoru blende na aparatu za povecavanje. u aparatu nema filma! papir se osvjetli tako da se svakih X sekundi kakav crni karton pomakne za X centimetara. dostatno bi trebalo biti 10-8-6-4-2-0 sekundi. potom se papir stavi u razvijac po 2 minute. prekidac, fiksir. dobro se provjeri da kutije s papirom nisu otvorene, upali se bijelo svjetlo i gleda se kaj se dobilo.

mislim da bi 10 sekundi pod lampom od 100W u glavi aparata na metar visine s blendom 1:8 trebalo u potpunosti uzrokovati crninu na papiru, al me nemojte ubit ak nije tocno... nisam vec dugo testirao filmove... (bumo zvali roberta u pomoc, on je jos "u igri" :)) ak je to vrijeme kaj sam napisal tocno, u idealnoj bi situaciji morali vidjeti punu crninu i punu bjelinu. ako papir uopce reagira :))))

ako papir ima mrenu (onaj zapravo neosvjetljeni dio je lagano sivkast) zaboravimo na njega osim za kakve eksperimente (mrena se dadne skidat oslabljivacima nakon fiksiranja, no to je pak druga tema). ako ima bjelinu a nema crninu - fulao sam vrijeme potrebno za puno osvjetljavanje - ili otvorite blendu na paratu za povecavanje, ili produzite vrijeme osvjetljavanja ili... malo eksperimentirate. ako se nikako nemre dobit crnina, izvuce se jedan papir na sunce. prosece po kvartu i onda ga se razvije. i 5 minuta ako treba. moguce da bude na koncu ipak siv - ostario je. mozda bi ga se dalo nagurat na crno u kakvom grafickom razvijacu - ostavite ga na stranu za doba eksperimentiranja... i sretno s dobrim papirom :)

fruitcake
[18. 11. 2007.]

ok, 2 je ujutro i malo je mi je previse sve ovo pohvatat, ali kad dodem sebi proucit cu te testove. mislim da ce bit potrebni, jer evo sam danas prvu put isao razviti negativ. i prilicno sam sretan dobivenim, jer uspio sam dobiti jasno vidljivu fotku ali sa preslabim kontrastom. nije da se zalim, pogotovo uzimajuci u obzir da sam svo mijesanje kemikalija vrsio odoka, jer nemam nikakvu mjericu jos. znam da je najbolje eksperimentirat, ali postoji li neko otprilike povoljno vrijeme eksponiranja fotke, i drzanja u svakoj kemikaliji? ja sam se vodio onim vodicom koji mi je janko preporucio, gdje su 16 sek eksponirali, 50 sek u razvijacu, i po 30 i stopu i fiksiru. znam da je to namijenjeno tocnom filmu i njihovim kemikalijama, ali posto neznam specifikacije nijednog, tako sam otprilike radio. svi savjeti za jaci kontrast su dobrodosli. dali da maknem onaj zamagljeni papir iz police za fiksere, oce li to sto pomoc? u svakom slucaju, hvala janku za iscrpan odgovor..

nistaniscim
[18. 11. 2007.]

blago se tebi :(

zhrsan
[18. 11. 2007.]

nemogu reći, stvarno sam zaboravio, posljedna moja tamna komora je bila prije 30 godina, sjećam se da mi je išlo dobro i dosta sam puno bacio razvijača i fiksira. Nisam bio zadovoljan Efke razvijačom i fiksirom. Uvijek sam koristio mađarski razvijač i fiksir (ne sjećam se koje firme). Meni je Janimir dobro rekao. Vrlo sam zadovoljan kad je Janimir razvijao :)

zhrsan
[18. 11. 2007.]

Pardon, vidio sam Janimirovu fotku izuzetno odličan c/b

fruitcake
[20. 11. 2007.]

ja bi opet se ponovio, treba mi pomoc oko kontrasta(uzmite u obzir da sam negative nasao, pa mi savjeti trebaju pocevsi od aparata za uvecavanje nadalje)

chinggis
[20. 11. 2007.]

ok fruitcake, ovako, kada staviš film u dozu za razvijanje, uliješ razvijač i tada okrečeš špulu s filmom ili okrečeš cijelu dozu 5s i to tako svakih 30s cijelo vrijeme razvijanja filma. poslao sam ti link za tablicu u kojoj su ti navedeni svi filmovi i vremana razvijanja za njih. držise toga i negativi će ti biti oki doki (više manje :) )

btw, da li si primio mail s pdfom o crno bijeloj fotografiji?

kada radiš s aparatom za povečavanje, ja tako radim, odrežem trake papira veličine 1 cm, stavim ih u masku i pokrijem gotovo cijeloga. krenem s osvjetljavanjem, odokativno najmanje mi je 2s. pomaknem paipir pa ponovo osvjetlim 2s i tako sve do kraja papira. na poleđinu trake napišem ukupno vrijeme eksponiranja/ sekunde. stavim u razvijač emulzija dolje prvih 30s uz stalno miješanje. nakon 30s okrenem papir i uživam promatrajući nastajanje fotografije :D ali stvarno uživam. tako je razvijam pune dvije minute. onda ide stop kupka, pa fiksir 5min, odnesem je na svjetlo da vidim da li je to ono što želim, ako nije bacam i radim novu probu ali sada s drugim vremenom obično povečam vrijeme osvjetljavanja.

inače temperatura kemije ti isto igra ulogu, morala bi biti 20stupnjeva, no cb nije tako osjetljiva pa je se može spustiti do 18 da da zadovoljavajući rezultat (iz moga iskustva kada mi je kemija bila 17 stupnjeva tada su mi fotke postajale sive) inače što je kemija hladnija duže traje razvijanje, što je kemija toplija kraće.

eh da, i otvor blende na aparatu za povečavanje držim na 8

zhrsan
[20. 11. 2007.]

chinggis, majstor si, ovo sto ti pisao pa to je ja sjecam se kako sam radio slicno kao ti :P

sjecam se u komori na tavanu je bilo 40°c, sav sam mokar u gacama, a razvijač je vrlo vrlo brz, morao sam maknut brz razvijac i uzeo sam spor razvijac (nemogu sjetiti koje firme razvijaca) i lijepo polako razvija slike :)

fruitcake
[20. 11. 2007.]

chinggis, nisam dobio mail od tebe sto si rekao poslat, jesi mozda fulao adresu? ili ako je attach prevelik mozda ti ga je vratio? poslat cu ti opet pp sa adresom, a ti vidi jeli attach preko 10 mb, ako je - sijeci brate! :)

ok, kao sto sam napisao, negative neke sam nasao od ljudi koji su tu prije bili, tako da jos uvijek ih nepravim sam (ni nemogu dok mi esens ne posalje aparat i Drdbk donira dozu za razvijanje :))

cek, ovaj dio mi nije jasan: 'stavim u razvijač emulzija dolje prvih 30s uz stalno miješanje. nakon 30s okrenem papir i uživam promatrajući nastajanje fotografije' oces rec da bih trebao papit stavit prvo okrenut prema dole pa onda okrenut? koliko ukupno bi se cca trebalo brckat u razvijacu? i fiksir 3 min? ja sam drzao dosta manje, mozda je u tome kvaka? temperature su mi prilicno ok bile, najmanje 18.

nego aj da opet pitam, sta je sa crvenim filterom i mutnim papirom? koji bi njihov ucinak bio, dali da maknem?

pixie
[20. 11. 2007.]

entuzijazam ti je pola znanja, fruit, a u tvom slucaju mozda i vise - uz ovoliki trud budes ti sve vrlo brzo pohvatao. ja sam, recimo, nekad davno, nabavila sve potrpstine za razvijanje, i sad mi aparat za povecavanje samo skuplja prasinu.

sretno ti bilo i nadam se da cete uspjeti!

chinggis
[20. 11. 2007.]

fruitcake, dakle papir ti mora biti okrenut prema dolje prvih 30sek a onda ga okreneš i gledaš kako se slika razvija. u praksi možeš držati papir u razvijaču onoliko dugo koliko ti želiš, školski ga držiš dvije minute pa ga onda ispireš u stop kupki i fiksiraš najmanje 10min. nakon prvih 5 min možeš upaliti svjetlo ili otići s njime van vidjeti da li je ispravno razvijen. da bi bio ispravno razvijen moraš raditi probe kako sam gore opisao :) radiš probe sve dok nisi zadovoljan s njom. kada se naučiš i stekneš rutinu, tada ćeš sve to raditi "nekako od oka" a do tada se probaj držati školskog pristupa, znaš to ti je ono: mlada profesorica u visokim petama, kratka suknja, dugme više otkopčano na bluzi nego što treba... :)))) i kao ono ti nešto slušaš što ti predaje :D

šala

šaljem ponovo mail

i da, ja sam kupio u fotokemici žutozeleni filter za laboratorijsko svjetlo, napravio kutiju za njega stavio florescentu od 11W i to mi je umjesto crvenog svjetla koje je inače dosta "agresivno" za oći, ovo se lakše podnosi i siguran sam da mi se papir neće osvjetliti :)

crvena žarulja koja se kupi u trgovini nije dovoljna da bi bio siguran da se papir neće osvjetliti. nekada su postojale posebne crvene žarulje za laboratorije ali ih već godinama nema

fruitcake
[20. 11. 2007.]

hvala pixie ;)

chinggis, e to su mi vrijedne informacije! :) zasad za safelight koristim kao gornji dio rotirke od vatrogasnog kamiona, tako mi izgleda :) (pogledaj na prvoj fotki, lijevi zid)to sam tamo nasao i valjda ne propusta bijelo svijetlo kad su ga prije koristili, ali svejedno cu napraviti jankov test iduci put.

eto, danas idem u split dat ispit i nema me do izbora iliti nedjelje (valjda cu uspjet glasat, i ovom prilikom pozivam sve zinovce da glasaju za one koji obecavaju vise svijetla :p), tako da vas necu davit dotad, a onda cu trkom u komoru i sve ovo isprobat i doc cu prijavit rezultate, tako da keep in touch ;)

chinggis
[20. 11. 2007.]

eh da, zaboravio sam napisati, filtera za lab svjetlo imaš direktnih i indirektnih. kako mi se čini direktni su jače zatamnjeni i to je kada ti svjetlo pada "valjda ravno na papir" i cijena mu je bila oko 160kn, kutiju sam napravio od starog ormarića koji sam baco u to vrijeme, obložio staniolom iznutra, izvana preljepio crnom trakom rubove da mi svjetlo ne izlazi van.

inače sve cb filmove, fiksir i papire kupujem u fotokemici a tamo sam kupio i lab filter, razvijač u kodaku. platim im predračun i stigne mi roba za par dana :) svježe iz tvornice :)))

fruitcake
[29. 11. 2007.]

trenutacno nemam nista novo za pitat (osim sto i dalje stoji problem sa kontrastom), ali bih se zelio zahvalit dobrim ljudima sto su mi pomogli ovdje savjetom i pokojim korisnim dokumentom, a to su chinggis, janimir i dr bouz. kad sam pisao prvi post nisam imao blage ideje sto i kako poduzeti, a sad se igram i uzivam u tamnoj komori, eto koliko to vrijedi :)

a narocito bih se zahvalio esens koja mi je poklonila analogni fotoaparat prakticu l2 te tako omogucila da krenem praviti vlastite negative(dosad sam eksperimentirao sa tudjim)!

hvala vam ljudi!

(jos moram od drdbk-a uzicat doze za razvijanje i lab je opremljen :))

turbomasha
[29. 11. 2007.]

čestitam situaciju, ne bum se mešala jer je već gro toga rečeno .... samo mogu natuknut da me sad pošteno oprala nostalgija 8) i još jučer nakon onog dokumentarca o Toši Dabcu .... uživaj frutiću jer analogija je romantična do bola!!!

chinggis
[29. 11. 2007.]

pa da bubnem još neku pametnu kada me već hvalite. :))

dakle radi se o lampi za aparat za povečavanje. originalna bi morala biti opalna žarulja koja se teško nabavlja (trgovci se uglavnom iščuđavaju ili me šalju kod zlatara) može poslužiti kao zamjena obična mliječna žarulja s koje treba maknuti oznake, e sad to je problem ali ga je mr chinggis riješio tako da sam uzeo finu žičanu vunu za pranje suđa i s njom u roku od 30 sek skinuo oznake :)))

ashtray
[06. 12. 2007.]

i'll join the club. ofc...

fruitcake
[06. 12. 2007.]

u nedjelju mi treba doc lik koji se razumije pa ce mi pomoci oko svega i nadam se da nakon toga mogu lansirati da radionica pocinje sa radom. tako da cu te obavijestiti

rasprava je zatvorena.
site copyright © 1998.-2024. Janko Belaj / Fotozine "Žičani okidač"   [site powered by Zine V3 alpha 9.1]   .:korisnički ugovor / terms of use:. …& obavezno štivo!
built with bbedit Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))

Bla, bla, tri put Hura i O’Kej…