Fotozine “Žičani okidač” : ISSN 1334-0352 : s vama od 6. 6. 1998

fotozine
fotografija
druženja
prilozi
sitnine
prijavnica
nadimak:

lozinka:

upamti me
trenutno prisutni:

Svjetlo i boje u prostoru
Cutka
[01. 10. 2013.]

Radio sam jedno vjencanje u sali koja je bila jako slabo osvjetljena i oblozena lamperijom sa puno ljudi. Iako radim vec podosta godina ovakav slucaj jos nisam sreo da ni fotoaparat ni dvije kamere nismo mogli izbalansirati na zeljenu boju. Nakon jedno 2 sata uspio sam dobiti priblizno zeljenoj boji medjutim samo ono sto je blizu aparata i skoro direktnog blica, ostalo vuce sve na crveno-zuto pa caka i kad je lice OK relativno iza je sve ko u paklu. Molim savjet iskusnijih majstora, moze li se to izbleci???


Kuv
[01. 10. 2013.]

Ne smatram se još majstorom, ali to je klasičan problem. Blic je jedne boje, žarulje s žarnom niti druge, a fluorescentne treće. Znaju biti kombinirane žarulje u sali i s drugim bojama efektnog osvjetljenja.

Moje rješenje je snaći se (ovisno o situaciji) kombinacijom postupaka:

1.) Folija na blic. Obojat će svjetlo da bude koliko toliko slično nekom drugom, pa onda to kompenzirati do određene mjere. Osobno ja volim da su fotke toplije od "neutralnog" i često takve isporučujem.

2.) Ne direktni blic. To je više moja religijska stvar. Snalazim se kako znam odbijajući ga od stropa/zida. Kad ga odbijem od lamperije, pobere malo te tople boje pa i to malo popravi.

3.) Obrada svake slike posebno. Nekad je blic bliže Nekad je lampa bliže. Nije nešto na što mogu značajno utjecati na vjenčanju. Klijentima nastojim objasniti da je većina onoga što plate moje vrijeme u obradi. Inače, radi toga dajem velik popust ako netko uzme sve slike c/b, ali još se nitko nije odvažio. :)

weberica
[01. 10. 2013.]

Kuv@, znači preporučio bi žuto narančastu foliju na blic, uperiti ga gore u lamperiju a na aparatu staviti na tungsten? Ili...? nisam baš shvatila moram priznat...

Davor-Zerjav
[01. 10. 2013.]

Je, on predlaže da se boja (temperatura) bljeskalice koloristički približi tungsten rasvjeti i onda da se WB odredi prema toj temperaturi. Time se izbjegne relativno plavo svjetlo bljeskalice u odnosu na žuto svjetlo tungsten žarulja. Bljeskalica u strop ili u zid ide zbog smjera svjetla (da nije baš frontalno s aparata)

Kuv
[01. 10. 2013.]

Ovo što je Davor rekao.

Imam CTO, CTG i CTB (color temperature orange/green/blue) za korekciju boje. Kupio sam ih za nekih $16 na eBayu. Bile su 24 folije u setu ako se ne varam i stvarno su dobre. Kasnije sam naručio još jedan set. Redovito imam dvije folije u novčaniku za svaki slučaj kad ne nosim full opremu.

U setu za svaku boju za korekciju imam punu boju, pola boje i četvrtinu boje. To se može kombinirati npr. 1/2 CTO + 1/4 CTO = 3/4 CTO.

Korisim ih po potrebi. Negje ima lamperije, negdje nema. Različite su žarulje. Jednom sam bio u sali gdje su bile valjda žarulje od 20W i sve je bilo crveno. Nekad stavim dve folije s punom bojom. Ne mora se pogoditi točno ista boja, ali puno znači ako su boje sličnije nego goli blic i obična žarulja.

Kuv
[01. 10. 2013.]

Dopuna. Možda te ovo zbunilo...

Slikam u RAW i točnu boju uvijek namještam kasnije. Na aparatu stavim obično između 3000K i 3500K, ovisno o situaciji, tek toliko da približno vidim što ću kasnije u obradi dobiti. Tungsten mislim da je 2500K. Meni je to malo prehladno iako obična žarulje gore negdje na toj boji. Kako fotke isporučim nešto toplije (zbog ugođaja), onda želim i dok fotkam vidjeti otprilike što ću kasnije dobiti.

Blic uvijek odbijam. Nekad je lamperija svugjde, nekad samo na zidovima, nekad samo na stropu, nekad je nema. Lamperija potopli. Nekad je to dosta. nekad još i dodam folije.

weberica
[01. 10. 2013.]

aha, ok, kužim sad... nije mi bilo jasno zašto stavljati foliju ako ionako odbijaš od žute lamperije :) tnx na objašnjenju

ksoric
[01. 10. 2013.]

Edukativan post, šteta što nema više ovakvih. Hvala Kuv! ;-)

Night
[01. 10. 2013.]

Tu je cijela kolekcija gelova koji čovjeku mogu zatrebati, cijena je ispod 100kn : Strobist gel set, a za to kako se koriste je najbolje pogledati tutoriale od Davida Hobbya, npr. Ovo.

Roby-ZD
[01. 10. 2013.]

Napokon nešto svrsishodno i poučno :)

Cutka
[01. 10. 2013.]

Ma sve ja to kuzim i mislio sam tako ali zaboravio sam kuci bio te filtere, jbg. sad samo LR ostaje da ispravi donekle pogreske...HVALA

Nadam se da ce i nekom drugom pomoci ova tematika.

Cutka
[01. 10. 2013.]

Mogu ja vama dati ovakvih postova tonu...koje ja koristim i koji me malo zbunjuju...ljudi grijese, kao ja ovaj puta, ali citav zivot i uce.

Nije sramota pitat ako u nesto nisi siguran.

Vortex
[02. 10. 2013.]

Postoji mogućnost i da staviš blic na stalak i pucaš direktno u ljude na podiju. Smanjiš ISO ili digneš brzinu ekspozicije na 1/200 tako da ti se pozadina zatamni i da nemaš šarenilo u pozadini. U tom slučaju držiš WB na dnevnom svjetlu.

Kuv
[02. 10. 2013.]

@Vortex I to znam raditi. Opet, ovisi o situaciji. Jedino što ja želim da se ljudi vide u pozadini, a blicevi ne pokriju sve. Zato ako ambijentalnog imam za fotkanje s 1/30s pri ISO1600 prebacim na recimo 1/60s i ISO800 tako da se sjene popune tamo gjde blic ne dohvati. Bliceve svejedno ofarbam. Ako je pretežno sve osvjetljeno blicevima, može se fotkati i ples s 1/30 bez motion blura.

tomi
[02. 10. 2013.]

Iako skroz drugi smjer fotografije, no i ja sam se susreo sa sličnim problemom fotkajući (ptice) u šumi, 5. mjesec, dakle kad je lišće lijepo, mlado i svjetlo zeleno :)

I sve bi bilo super da i fotke na kraju nisu krasno svjetlo-zelenog "štiha". Nikakva korekcija WB-a ne pomaže, niti color balance niti nešto slično...za sad samo parcijalna obrada.

Nakon toga sam malo razmišljao pa mi je palo na pamet da bi možda pomogla manualna kalibrcija WB-a u fotiću preko one "starinske" kodak-sive karte?! Iako ju imam, ja sam od toga odustao (nisam ni probao jer mi je falilo vremena) jer se svjetlo u šumi mijenjalo praktički iz minute u minutu, ovisno o suncu, t.j. izvoru svjetlosti koje je krećući se preko zelenog svoda lišća mijenjalo intenzitet ili sjalo direktno kroz rupe u krošnjama.

No čini mi se da bi siva karta ipak možda mogla biti od pomoći u slučajevima kao što su zatvoreni prostori s konstantnim osvjetljenjem. Ili ipak ne?!

Kuv
[02. 10. 2013.]

Siva karta ti omogućuje da kalibriraš fotić za uvjete u statičkoj sceni tj. tamo gdje se boje ne mijenjaju. To svakako nije slučaj na svadbenom slavlju, a čak ni u šumi (različiti djelovi šume, različite boje). Daj uploadaj nekamo jednu takvu RAW fotku pa pošalji link na PM da vidim na što misliš.

Davor-Zerjav
[02. 10. 2013.]

Problem kod šume ili prostorije koja je obojana problem predstavlja odbijeno svjetlo koje je obojano jer je odbijeno od obojane površine i zbog toga zeleno(lišće, trava), narančasto (drveni strop ili zidovi)... Ako je odbijeno svjetlo obojano i ponaša se slično monokromatskoj rasvjeti koja se koristi na koncertima ili u disko-klubovima korekcija WB-a ne pomaže puno, svjetlo i dalje ostaje obojano i uvijek ostaje color-cast. Jedino sustavom bljeskalica ili neke ujednačene rasvjete može se postići potpuniji balans bijele boje, s jednom bljeskalicom eventualno se može osvjetliti i korigirati prvi plan, pozadina je i dalje osvjetljena obojenom rasvjetom. Ako je prisutna samo jedna boja svjetla u ambijentu bljeskalicu nije problem prilagoditi gelom, ali ako ima više različitih tipova osvjetljenja i obojano odbijeno svjetlo onda stvari postaju kompliciranije.

tomi
[02. 10. 2013.]

Ma jasno mi je za što služi, ali imam osjećaj da bi pomogla, barem u gore navedenom slučaju (svadba). Jest da scena nije statična, ali je svjetlo u cijeloj sali više-manje jednako pod utjecajem lamperije, a fotić menualno kalibriran na kartu (može i bijelu, ne nužno sivu) osvjetljenu lamperijom većinom bi trebao/morao moći eliminirati spektar kojeg reflektira lamperija.

Što se mojih primjera tiće, evo ih, 1. i

2. .

To su naravno obrađeni (nisam pre vješt u tome ;) ), u originalu najslabije "uneređeni" automatikom WB-a aparata.

Bijeli dijelovi u sjeni šume bili su izrazito zelenkasti dok je pozadina (gornji dijelovi fotografija-šuma na drugoj strani brda, osunčana)bila zelena s izrazitim viškom plave boje. Nekako sam parcijalnom obradom dijelova u sjeni i onih na suncu(ptica,pozadina...) uspio dobiti nešto približno onome kako je sve zapravo izgledalo i u prirodi, ali s obzirom na razne prijelaze boja i mojih sposobnosti obrade, još nisam zadovoljan. Da i okačim raw negdje nebi mogao skužit kak je to zapravo i izgledalo (prednji/stražnji plan...).

U koliko pak na fotki nije bilo pozadine ne suncu, već samo šuma u sjeni, sve je bilo zeleno. Korekcija wb- nije ni blizu pomagala a isto tako ni eliminacija zelene iz fotke. Dok bi maknuo zelenu s bijelih dijeova ptice, lišće više nebi više bilo ni blizu zeleno...

zanimljiva i problematična situacija!

Davor-Zerjav
[02. 10. 2013.]

Svjetlo koje se odbija od obojene površine se ponaša više kao monokromatsko svjetlo nego svjetlo punog spektra (koje bi se odbijalo od bijele, sive, srebrne, dakle neutralne površine). Color-cast će ostati od njega kako god da okreneš, WB tu ne pomaže. Zelena se može malo popravljati klizačem "tint" (zeleno-magenta). Ove fotografije ptica s bijelim perjem na koje se jako odbija zeleno svjetlo od lišća trebale bi se korigirati selektivno, po područjima slike i selektivnom desaturacijom zelene boje.

Davor-Zerjav
[02. 10. 2013.]

Svjetlo koje se odbija od obojene površine se ponaša više kao monokromatsko svjetlo nego svjetlo punog spektra (koje bi se odbijalo od bijele, sive, srebrne, dakle neutralne površine). Color-cast će ostati od njega kako god da okreneš, WB tu ne pomaže. Zelena se može malo popravljati klizačem "tint" (zeleno-magenta). Ove fotografije ptica s bijelim perjem na koje se jako odbija zeleno svjetlo od lišća trebale bi se korigirati selektivno, po područjima slike i selektivnom desaturacijom zelene boje.

Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.

site copyright © 1998.-2024. Janko Belaj / Fotozine "Žičani okidač"   [site powered by Zine V3 alpha 9.1]   .:korisnički ugovor / terms of use:. …& obavezno štivo!
built with bbedit Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))

Bla, bla, tri put Hura i O’Kej…