Fotozine “Žičani okidač” : ISSN 1334-0352 : s vama od 6. 6. 1998

fotozine
fotografija
druženja
prilozi
sitnine
prijavnica
nadimak:

lozinka:

upamti me
trenutno prisutni:

Dominantna strana i fotografija
damir-dms
[02. 05. 2013.]

Ponukan kratkom raspravom mene i @omota povodom svjetla u kadriranju ove fotke zanimalo bi me vaše iskustvo u biranju motiva, kadriranju i doživljaju fotografije ovisno o dominantnoj strani - mislim na dešnjak/ljevak, dominantno uho, oko, noga (odraz kod skoka), okretanje bicikla i sl. Nadam se da sam uspio objasniti što me zanima ;)


epozar
[02. 05. 2013.]

pa i nisi

što se pak fotke tiče, skloni smo istu gledati slijeva na desno

element
[02. 05. 2013.]

potencijalno zanimljiva tema :)

konkretno u mom slučaju, dominantna strana je lijeva. kadriram lijevim okom i odraz mi je s lijeve noge ;D

apropo dominantnog oka: mogu "za silu" kadrirati i desnim okom, al tad mi jednostavno percepcija prostora postane lošija/neprirodnija/neugodnija. kaj se tiče samog kadriranja...većina ljudi koji se tek počinju baviti fotografijom intuitivno smještaju glavni subjekt drito u centar. mislim da se svatko od nas može tu pronaći i da to nije niš sramotno. onda nakon nekog vremena čujemo za trećine, smještanje subjekt van centra, bla bla, pročitamo Fizija koji kaže da, ako podijelimo kadar na pola, desna polovica ima veći značaj i "simpatičnija" je (teorija čitanja s lijeva na desno u zapadnim kulturama).

e sad, promatrajući sebe, nikad mi, prije čitanja Fizija, nije palo na pamet niti sam razmišljal da je desna strana fotografije "važnija" od lijeve ili kaj već. znači tu dolazimo do NAUČENOG kadriranja, odnosno težnje da centar interesa bude na desnoj strani. naravno, ne može uvijek biti desno, zbog niza razloga: aktivni prostor, balans, smeće u kadru, itd itd. iskreno, meni je intuitivnije odvući centar interesa na lijevu stranu, ali nekak na kraju često se "pokorim" tom "pravilu desne strane" ukoliko mi to situacija dozvoljava. eto, nadam se da sam pogodil bit stvari. :)

tomi
[02. 05. 2013.]

ja recimo primjetio kod sebe da kad za nuždu kadriram s lijevim okom fotke gotovo obavezno vise na... e neznam sad koju stranu, al vise i to ne malo.

pripisao sam to dominantnom oku pa me ne brine previše...recite da sa u pravu :)

damir-dms
[02. 05. 2013.]

Razumjeli smo se izgleda pola-pola. Uzmimo za primjer portret-profil postavljen u desnoj trećini, okrenut u lijevo, svjetlo dolazi s lijeve strane. Flipnimo tu fotku lijevo-desno i koja će vam izgledati prirodnije, ovisno o vašoj dominantnoj strani. Meni je prirodnije svjetlo s lijeve strane (dominantno lijevo oko, uho, noga, dešnjak), a pretpostavljam da je ljevacima i onima koji imaju dominantnu desnu stranu obratno. To je moja pretpostavka i zanima me jesam li u pravu?

Pisanje slijeva na desno ne mogu prihvatiti kao glavni razlog prirodnijeg svjetla lijevo, jer je to više posljedica većine dešnjaka, ljevacima je to zapravo neprirodno pisanje kao i arapima pisanje desnom rukom ;)

Zeke
[03. 05. 2013.]

Mislim da nije toliko u pitanju kut padanja svjetla, koliko točka interesa. U tom slučaju složio bi se da je dominantnija desna strana. Nije u pitanju ljevak ili dešnjak. Čitamo s lijeva na desno i tako intuitivno prilazimo i čitanju fotografije. Kao i kod romana, pjesme, glazbe, očekujemo vrhunac na kraju. Zbog toga je u našoj kulturi čitanja ( gledanja ) dominantnija desna strana. U konkretnom slučaju lijeva strana nema mnogo detalja i polako nas linijom i svjetlom uvodi u desnu stranu bogato osvjetljenu i punu detalja. E sad, ova bi slika možda mogla biti promatrana i kao iznimka od pravila. I to iz razloga što desna strana završava izuzetno osvjetljena i izvodi pogled iz kadra, odnosno ništa nas ne vraća nazad u sliku. To je sad vezano uz nastavak istog pravila po kojem bi desna strana trebala završiti nečim što bi zatvorilo sliku i vratilo pogled nazad.

No, prvo pravilo je da se pravila ne treba slijepo držati.

Meni omiljen primjer nepoštivanja ovog pravila je ova slika ( John Loengard)

damir-dms
[03. 05. 2013.]

Zeke - baš to sam htio provjeriti, je li desna strana u fotografiji dominantna baš svima ili samo većini dešnjaka. Flipni lijevo-desno obje fotke, onu moju i ovu koju si ti dao za primjer i reci koja ti intuitivno više paše oku i ukupnom dojmu. Uz to navedi svoje dominantne elemente o kojima sam pričao (oko, uho, ruka, noga...) pa da probamo statistički vidjeti razloge dominacije desne strane.

I pravila trećina, zlatnog reza i sl. nisu unaprijed bila zadana, nego su nastala nakon analiza umjetničkih djela koja su bila ugodna oku i doživljaju.

Zeke
[03. 05. 2013.]

U tvom slučaju bi je okrenuo horizontalno ne zbog kuta padanja svjetla već iz onog drugog razloga - desna strana ostaje zatamnjena i linje padaju iz gornjeg desnog u donji lijevi ugao. Tu mi pogled ne ostaje već se vraća nazad u sliku na ono bitno.

U drugom slučaju položaj žene u kadru ističe njene pozne godine, držanje tijela usamljenost, a smještanje lijevo i prazni prostor odaje protekli život. I opet nas taj prazni prostor vraća na nju. "Pravilno" kadriranje vjerovatno bi isto dalo snažnu fotografiju, ali bi ipak ubilo suštinu priče.

damir-dms
[03. 05. 2013.]

Zeke - nisi me razumio, okreni cijelu Loengardovu fotku lijevo-desno za 180 stupnjeva (uz ispravak teksta, naravno) i reci koja ti bolje leži!

Zeke
[03. 05. 2013.]

Probao sam i rekao sam. Original. Pravila se moraju poznavati, ali se isto tako ponekad um mora osloboditi njihovog striktnog držanja. Osim toga, ovu sliku ne mogu jednostavno okrenuti - figura žene bi morala ostati u istom položaju, pogled u lijevo, inače gubi smisao. Ali i u tom slučaju - original. Rijetka su ovakva hrabra kadriranja. Svatko će reći kod slikanja portreta kako treba ostaviti prostora ispred lika, odnosno u pravcu pogleda. Ali, zato su tu majstori da nas uče.

damir-dms
[03. 05. 2013.]

Opet se ne razumijemo! Uzmi svoju fotku - portret Haca - čovjeksaželjeznomnaušnicom i u PS-u napravi Rotation-Flip horizontaly.

Dobit ćeš identičnu fotku samo okrenutu lijevo-desno. Moje mišljenje i nazoviteorija je da će dešnjacima više odgovarati original, a ljevacima flipana fotka. Anketa među zinovcima bi trebala potvrditi ili odbaciti tu teoriju ;)

Ova definicija dešnjaci/ljevaci se ne odnosi samo na pisanje, nego na općenitu dominaciju lijeve, odnosno desne hemisfere mozga koja se manifestira dominantnim okom, uhom, rukom, nogom, lakšim okretanjem bicikla, skija, rola....)

eviliva
[03. 05. 2013.]

Kad sam išla složit/bacit slike i crteže iz pubertetskih dana primjetila da su sve desno orijentirane i toćka interesa uvijek na desnoj strani, onda sam prokopala malo sestrine koja je ljevak i njene se skoro sve su s toćkom interesa s ljeve strane, s obzirom da smatram da moja sestra zapravo nema pojma crtat navelo me da se zapitam kako i ona to možda misli da ja nemam pojma:(

Blackadder
[03. 05. 2013.]

Zanimljiva tema, evo jos jedan primjer

ksoric
[03. 05. 2013.]

Zanimljiv primjer, ja bih tu crticu stavio lijevo. :-)

ksoric
[03. 05. 2013.]

Ups, već jest lijevo.

Baya
[04. 05. 2013.]

U teoriji trećine, najjača točka je gornja desno. I po tome je ovom fotkom u žižu interesa stavljeno ono što se reklamira. Da li to ima veze sa ljevaci/dešnjaci, ne znam. Autić mi se jako sviđa, bez obzira gdje bio. U mom dvorištu, idealno. :)

Terzic
[04. 05. 2013.]

Auto mi lijepše ovako na desnoj nego flipano na lijevu stranu.

Sad me uhvatila želja da uzmem neku fotku, napravim lijevi i desni flip i Na Trgu zaustavljam ljude te ih anketiram.

damir-dms
[04. 05. 2013.]

Dao sam si malo truda i proguglao slike poznatih slikara koji su bili ljevaci - da Vinci, Raphael, Rembrandt, Munch...

Naravno da nije isključivo, ali imaju jako puno djela koja su ili smještena lijevo, ili gledaju desno, ili svjetlo dolazi s desna. Počevši od poznatog autoportreta da Vincija, Isus na Posljednoj večeri, čak i Mona Lisa gleda desno. Uglavnom, u prosjeku slikari ljevaci imaju više slika s težištem lijevo u odnosu na slikare dešnjake ;)

Terzic, probaj flipnuti da Vincijev autoportret, kladim se da će ti bolje pasati kao dešnjaku, meni bolje paše ;)

Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.

site copyright © 1998.-2019. Janko Belaj / Fotozine "Žičani okidač"   [site powered by Zine V3 alpha 9.1]   .:korisnički ugovor / terms of use:. …& obavezno štivo!
built with bbedit Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))

Bla, bla, tri put Hura i O’Kej…