Fotozine “Žičani okidač” : ISSN 1334-0352 : s vama od 6. 6. 1998

fotozine
fotografija
druženja
prilozi
sitnine
prijavnica
nadimak:

lozinka:

upamti me
trenutno prisutni:

Stand development i rodinal 1+100
makomi
[23. 09. 2010.]

Na rangefinderforumu sam našao zgodan post:

Link

Malo sam se poigrao sa stand developmentom i Rodinalom u koncentraciji 1+100 prema Millerovim uputama i nešto sam naučio:

1. Za razvijanje 35mm filma dovoljno je 3ml rodinala.

U prvim pokušajima uzeo sam veću dozu i u njoj napravio 500ml razvijača jer Agfa kaže da je potrebno minimalno 5ml rodinala za razvijanje filma. Rezultat je bio loš - gornja strana filma bila je jače razvijena jer se iznad smotanog filma nalazio svježi razvijač. Prebacio sam se na malu dozu (3ml rodinala) i količinu razvijača koja točno prekriva film i problemi su nestali.

2. TRI-X pushan na EI 6400 daje odlične slike. Zrnatost je manja nego kada sam snimao na EI 400 i razvijao "normalnim" načinom. Zrnatost je PUNO manja nego kada sam slikao Fuji Neopanom 400 na EI 400 i razvijao u Rodinalu 1+50.

Problem je što stand development voli spržiti najsvjetlije dijelove slike, što se kod normalnog razvijanja nikada ne događa. Problem su kontrastne slike, gdje se znaju izgubiti detalji u najsvjetlijim dijelovima slike.

Ima li još netko iskustva s tim?


Double
[23. 09. 2010.]

Imam ja. Trix 400 sat vremena natapan u rodinalu 1+100, ali je mješavina bila 10ml rodinala na 1 litru vode.

Rezultat tonski odličan, negativ malo gušći nego kod klasičnog razvijanja, ali u završnom printu izgleda fenomenalno.

Također probao i Fuji Neopan 1600ASA s istom kombinacijom. U uvjetima ujednačenog svjetla dobar, ali je na par portreta gdje je jedan dio fotografije tamniji za 2do3 blende ostala čista rupa što se tiče informacija.

Živio=)

Dumbo
[23. 09. 2010.]

U zadnjih pola godine sam i ja počeo koristiti ovaj način razvijanja za nisko i srednje osjetljive filmove - do 100 ASA (mahom EFKE) i zadovoljan sam rezultatima. No, kako nemam skener nego fotografiram negative dSLR-om i kako ne razvijam baš previše na papir, nisam neko mjerilo...

Jel vi koristite doslovno ovu proceduru? Ja nisam prednamakao, a agitirao sam pola minute na početku i pola minute nakon pola sata. Ukupno sam držao u Rodinalu 55 minuta.

Inače, tonovi na prvoj fotografiji s gornjeg linka meni izgledaju

s j a j n o !

makomi
[24. 09. 2010.]

Ja sam se za sada držao vremena koje je sugerirao Miller. TRI-X na EI400 sam držao jedan sat bez ikakve agitacije, a na EI6400 dva sata sa lagnim okretanjem od 15 sekindi svakih pola sata (bez preokretanja).

Čini mi se da je film u ovom drugom slučaju ispao pregust, probati ću smanjiti vrijeme.

Imam dva primjera u galeriji - "more" je na EI400, a "počelo je" na EI6400.

Skenirano je u Fotofanu u VŽ, s kojim sam inače jako zadovoljan. Jedino mi se čini da kod jačeg kontrasta niti njihov skener ne uspjeva pokriti sve - kada gledam negative, čini mi se da i "gore" i "dole" ima nešto detalja koje ne vidim u TIFF-u.

BTW, da li se može slika iz galerije na Fotozine.org direktno ubaciti ovdje u post?

janimir
[24. 09. 2010.]

makomi, dugo i lagano "stand" razvijanje je dobro za negative niske osjetljivosti jer izjednačava kontraste… tako da mi nije jasno kako su ti bjeline spržene (prerazvijene). Double veli i da su mu negativi gusti… i jedno i drugo meni "smrdi" na prejaki razvijač.

1:100 sat vremena? to je, prema mojim iskustvima, puno puno puno previse!

ova fotka je razvijena "semi stand" načinom:

by janimir

efke 100,, rodinal 1:100 - agitacija pol minute, potom ležnje 13 minuta, agitacija pol minute, izbacivanje razvijača i potom ležanje u vodi od 5 minuta.

da bih dobio jači kontrast, ovu fotku (iz iste serije) sam razvijao s dva umakanja u razvijač…

by janimir

efke 50, rodinal 1:75 6minuta + 5 voda, 6 minuta rodinal +5 voda…

većina fotki u ovoj galeriji je razvijana, kolko se ja sad mogu sjetit bez gledanja u bilješke, "stand" i "semi stand" načinom.

(a sad idem vidjet jesam li negdje opisivao ležeće razvijanje, ak ne napišem za koju minutu… desetak minuta ;))

janimir
[24. 09. 2010.]

Prvo, zakaj idem sad ja nekaj piskarat o ležećem razvijanju kad se na hrpi strana nalaze upute…? No, pa tim se načinom razvijanja bavim 30tak godina s podosta raznih kombinacija, pa tek da podijelim vlastita iskustva i zapažanja:

Ponajprije - čemu uopće takvo sporo razvijanje?

Negativi niske osjetljivosti imaju jako fino zrno, daju pregršt detalja u oštrim dijelovima kadra, ali imaju i viši kontrast u kojemu se mogu izgubiti detalji. Sporo razvijanje s iscrpljivanjem razvijača omogućuje razvijanje s izjednačavanjem kontrasta.

Zašto filmovi niske osjetljivosti?

Velika većina razvijača (ovisno ponajprije o lužini koju rabe) s vremenom počinje spajati kristale i s dužim razvijanjem daje krupnije zrno. Stoga, ako krenemo dugo “kupati” film koji već sam po sebi ima krupnije zrno, završit ćemo s popriličnim grudicama. Ja osobno ne bih ležeći razvijao negative nominalne osjetljivosti iznad ISO 100/21!

Koji je zapravo trik “stand” razvijanja?

Krenul bum razjašnjavanjem čemu nam služi “agitacija”: razvijač se “ljepi” uz emulziju i gubi svoju snagu, a u samoj posudi u kojoj razvijamo imamo podosta svježeg (il barem svježijeg) razvijača kojeg potom “agitacijom” (miješanjem/mućkanjem) dovodimo do emulzije kako bi razvijanje teklo ujednačeno. Veremena razvijanja se daju korisnicima temeljem proba u svježem razvijaču i ako se želimo držati preporučenih vremena trebamo uz emulziju stalno imati frišku kemiju. Nuspojava ovakvog razvijanja je ubrzano trošenje kemije jer češće dovodimo i friški kisik u mješavinu i potičemo oksidaciju.

Sporo-ležeće-stand razvijanje koristi upravo odliku kemije da se “zaljepi” uz emulziju i smiri. Stoga se rabe izrazito rijetke koncentracije razvijača, najčešće razrijeđene kudikamo više od proizvođačeve preporuke! Štos je u tome da se razvijač uz osvjetljeni dio (bjeline budućeg pozitiva) iscrpi i prije nego li te crnine negativa postignu svoj d-max (baš da nam se pretjeranim razvijanjem ne bi “skurili” detalji u bjelinama), a razvijač uz slabije osvjetljeni dio dobije na vremenu razvijati koliko god može (i tako nam izvači detalje u sjenama).

A preporuke “stand” razvijanja?

Podosta je potencijalnih tehnika, gore spominjani Rodinal 1:100 je možda i jedna od lošijih tehnika jer Rodinal ima sposobnost spajanja kristala kako bi podigao konturnu oštrinu, a time raste zrno. Ja sam za ležeće razvijanje u Rodinalu rabio razrjeđenja i iznad 1:200, no tu valja paziti o minimalnoj količini razvijačke supstance potrebnoj da uopće započne razvijanje. (sve ovo pišem “napamet”, bez bilješki pri ruci, pa nebum daval točne recepture i omjere.) Za ležeće razvijanje sam rabio i FR5 (slični su mu D-76 i ID-11), i X-Tol i X-Tol u kombinaciji s Rodinalom, ali i poveće serije razvijača kombinirajući njihove različite sposobnosti razvijanja.

Postoje razvijačke supstance koje razvijaju duboko i daju jake kontraste, postoje razvijačke supstance koje razvijaju vršno i izjednačavajuće, postoje raznovrsni ubrzivači i stabilizatori razvijača, te njihovim kombinacijama možemo poprilično precizno kontrolirati razvijanja pojedinačnih snimaka. Time rečeno odmah dajem i do znanja kojoj su vrsti filmova zapravo namjenjeni ovakvi postupci: velkim filmovima. ili minimalno roll filmovima snimanima u podjednakim svjetlosnim uvjetima. Razvijati leica film ovakvim tehnikama je “rastrošno” (a nije da se nisam i tako igrao :))…

Već dugo nisam bućkao i mućkao s hrpom razvijčkih supstanci jer za to treba prostora, mira i vremena, no najfinije rezultate sam dobivao upravo takvim istraživanjima. Tad (koncem 80tih) sam rabio Agfa i OrWo plan filmove 6x9 cm koje sam za početak razvijao u kupki s kakvom jačom razvijačkom supstancom da bih podigao zacrnjenja, no nikad do kraja i uvijek s podosta usporivačkih supstanci da ne prekurim negative. Potom je slijedilo žustro kupanje u čistoj vodi da bih negative pripremio za drugu i dugu kupku s nježnim razvijačkim sposobnostima. Ponekad sam znao na koncu ubacivat film i u kupke s kemijom koja bi trebala razbiti zrno, no moram priznati da nikad nisam na koncu vidio neke “strašne” koristi od toga. Ponajprije stoga što tad nisam bio odviše sistematičan i nisam snimio 20tak identičnih negativa da bih vidio razlike na baš istom kadru. Šteta, al bum se izvukel na priču “mladost-ludost” :))

To je komplicirano, jel može jednostavnije?

Ovisno što se zapravo želi. Ukoliko je cilj ultra fin negativ za skeniranje, ja preporučam nescafe. Doista. No, ako ne želite grozan smrad dok razvijate (a caffenol, barem u mojoj kombinaciji, smrdi ko kuga) tad preporučam X-Tol - 1:4 je meni ispadalo sasvim OK. Ako se radi o leica formatu (35mm film) ja bih čak radije uzeo kakav izjednačavajući razvijač nego li Rodinal, no kad se već za Rodinal pita, raazrjeđenje 1+100 je još uvijek “normalno” razrijeđenje i nije mi baš znan film koji bi trebao više 15-20 minuta u toj koncentraciji. Valjalo bi Rodinal razrijediti 1:200 ili više.

Moja topla preporuka je kombinacija razvijača koji razara zrno (X-Tol) s razvijačem koji vraća konturnu oštrinu (Rodinal) u vrlo tankim omjerima. Znači, X-Tol se razrijedi, a potom se ta količina uzme kao mjera za razrjeđivanje Rodinala. Isprobavao sam razne varijante (većinu na plan filmu 9x12 cm) i funkcioniralo je sve od X-Tol 1+3 do X-Tol 1+5 u kojeg sam uljevao Rodinal od 1:200 do 1:300… (Ak se dobro sjećam.) Vremena razvijanja od pola sata do 2 sata, ovisno o osjetljivosti filma i željenom rezultatu. btw, poneka minuta na sat vremena razvijanja i nije neka priča, pa ne cjepidlačite kod takvog razvijanja :))

I puno, puno, puno probe!

Podpitanja? Može…

bio
[24. 09. 2010.]

Evo imam ja dva pitanja: :)))

1. Možemo dobiti tvoj recept za caffenol (pojam washing soda me već dugo buni, c vitamin u prahu isto) jer nisam uspio naći hr verzije.

2. Xtol - 1+4 - 1 sat - efke geko 135, jeli ovo zvući bar približno OK ?

janimir
[24. 09. 2010.]

1: probal bum se sjetit kad dođem doma i pogledam kaj piše na pakungima da ne zbrljam nekaj napamet.

2: moglo bi mi zvučat nekako kad bih imao ikakva iskustva s geko filmom. oke, to je navodno prepakirani KB 100, al opet - nisam probal. iako mi se sat vremena čini previše.

…ono kaj nisam gore napisal je da večinu tih sporih razvijanja započinjem u hladnoj tekućini (18°C) jer bu se tak i tak zgrijala s vremenom.

(sve mi se čini da bum i opet jednom moral odvojit dobar vikend-dva za ozbiljna testiranja s bilješkama…)

makomi
[24. 09. 2010.]

Hvla na dosta iscrpnom objašnjenju :)

Što se tiče Rodinala, on mi jen nekako bio prvi izbor jer sam relativno nedavno "upao" u kemiju kao intenzivniji hobi, a filmove ne stignem baš prečesto razvijati. Rodinal može dugo stajati bez problema, jeftin je, polako se troši i netreba ništa "kuhati", pa mi se nametnuo kao logičan izbor. Sa drugim razvijačima još nisam ništa niti isprobavao.

Rodinal je odličan ali baš ne radi na smanjivanju zrna.

Najprije sam radio po devchartu u omjerima 1+25 i 1+50. Na bržim filmovima zrnatost je zbilja bila velika. Fuji Neopan na EI400 je sa Rodinalom 1+25 (prvi film koji sam razvio) zbilja bio JAKO zrnat. Primijetio sam da se zrnatost sa manjim koncantracijama smanjuje, pa sam krenuo prema 1+100.

Zašto ne 1+200?

Imam malu dozu... 1+100 mi ispada 3ml rodinala, što se pokazalo kao sasvim dovoljno za film (iako AGFA kaže da je minimum 5ml ili više). Da idem na 1+200, ispalo bi 1,5ml razvijača, što mislim da ne bi bilo dovoljno za film.

Zašto stand?

Našao sam na netu da agitacija kod Rodinala također povećava zrno (što sam se i sam uvjerio).

Da ne ispadne da mi strašno smeta zrno, a uporno se držim Rodinala - volim filmsko zrno i zato su mi puno ljepše filmske fotografije od digitalnih (koje mi djeluju "plastično"), ali ne volim da to "zrno" postane "pijesak".

Sada još samo trebam pronaći pravo vrijeme razvijanja. Pošao sam od vremena koje je ponudio Miller iz onog linka na vrhu jer mi se jako sviđa kako su njegove fotografije ispale. TRI-X na EI6400 mi se također jako dopao jer iz ruke mogu slikati navečer po kući bez blica.

makomi
[24. 09. 2010.]

Razvijao sam geko u rodinalu 1+100, ali ne stand nego klasično po uputama iz devchart-a (mislim da 16 minuta, agitacija par sekundi svake minute).

Negativ je ispao jako tanak, čak sam mislio da sam nešto zeznuo. Međutim, nakon skeniranja su fotografije ispale super, jako puno detalja i u najsvjetlijim i najtamnijim dijelovima slike.

Zapravo, ispalo je puno bolje nego u rodinalu 1+25 ili 1+50.

Double
[24. 09. 2010.]

Ma rodinal i trix daju po meni najbolje rezultate i s vremenom naučiš koji omjer, koliko agitacije i slično daju određene rezultate koje želiš=)

Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.

site copyright © 1998.-2024. Janko Belaj / Fotozine "Žičani okidač"   [site powered by Zine V3 alpha 9.1]   .:korisnički ugovor / terms of use:. …& obavezno štivo!
built with bbedit Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))

Bla, bla, tri put Hura i O’Kej…